لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

یک قاضی فدرال درخواست کرد به دارندگان روادید مهاجرت اجازه ورود به خاک آمریکا داده شود


یک قاضی فدرال در لس‌آنجلس، با صدور حکمی، از دولت آمریکا خواست به مهاجران کشورهای هفت‌گانه، که پیشینه آن‌ها بررسی و برایشان روادید مربوطه برای اقامت صادر شده، اجازه ورود به خاک ایالات متحده را بدهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حکم قاضی بیروته از احکام پیشین فراتر رفته است و بر گروه بزرگی از شهروندان هفت کشور، که در حال حاضر خارج از خاک آمریکا هستند و قصد ورود به ایالات متحده را دارند، متمرکز می‌شود.

⇠​ برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا، در اینجا بخشی از پرسش‌وپاسخ‌های منتشر شده در فیس‌بوک وزارت خارجه آمریکا را بخوانید؛ توجه داشته باشید که اطلاعات وزارت خارجه ممکن است به روز شود.

در حکم اولیه صادر شده از سوی قاضی فدرال آندره بیروته، از مقام‌های دولتی خواسته شده «به بازداشت، خارج کردن یا منع ورود شاکیان، یا هر فرد دیگری… که صاحب روادید مهاجرت است» اقدام نکنند.

به گفته وزارت خارجه ایالات متحده، روادید مهاجرت آن کشور، نخستین گام برای دریافت اقامت قانونی دائم، یا همان «کارت سبز» است.

به گفته رویترز حکم قاضی بیروته شامل افرادی که روادید گردشگری، دانشجویی، یا تجارت [و نه روادید مهاجرت] دریافت کرده‌اند، نمی‌شود.

وزارت دادگستری ایالات متحده می‌گوید هنوز در حال مطالعه حکم صادرشده است و واکنشی به آن نشان نداده‌است. یک سخنگوی وزارت امنیت میهن نیز گفته سیاست آن وزارت‌خانه، این نهاد را از واکنش به احکام اولیه منع می‌کند.

فرمان اجرایی دونالد ترامپ، جمعه گذشته صادر شد. این فرمان به انتقادها و اعتراض‌های شماری از سیاست‌مداران حزب دمکرات، گروه‌های مدنی، یا جوامع هنری و دانشگاهی روبه‌رو شده‌است. دبیر کل سازمان ملل و شماری از متحدان غربی آمریکا نیز در میان منتقدان به این فرمان جای گرفته‌اند. از سوی دیگر آقای ترامپ تأکید کرده که کشورش به «مرزهایی مستحکم‌تر» و «بررسی‌های حداکثری» نیازمند است. به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا هدف از اجرای این فرمان موقتی، ایجاد امنیت برای آمریکا و شهروندان آن است. امارات متحده عربی نیز از جمله کشورهایی‌ست که از این فرمان دفاع کرده‌است.

فرمان منع موقتی ورود، برای مدت دست‌کم سه ماه، جلوی صدور روادید برای شهروندان کشورهای ایران، عراق، یمن، سومالی، سودان، لیبی و سوریه را می‌گیرد. این فرمان فعلا ورود گروهی از پناهجویان به خاک آمریکا را نیز متوقف می‌کند.

XS
SM
MD
LG