لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

وزیر خارجه آمریکا با رئیس‌جمهوری چین دیدار کرد


رئیس‌جمهوری چین خطاب به آقای تیلرسون گفته است «شما گفتید روابط چین و آمریکا، فقط در زمره روابط خوب است که تعریف می‌شود… من با احترام به این سخنان می‌نگرم»
رئیس‌جمهوری چین خطاب به آقای تیلرسون گفته است «شما گفتید روابط چین و آمریکا، فقط در زمره روابط خوب است که تعریف می‌شود… من با احترام به این سخنان می‌نگرم»

وزیر خارجه ایالات متحده، با رئیس‌جمهوری خلق چین دیدار کرده‌است. روابط دو کشور، با روی کار آمدن دونالد ترامپ و انتقادهای او از سیاست‌های اقتصادی و یا رویکرد پکن در قبال بحران شبه‌جزیره کره، دستخوش تحولات تازه‌ای شده‌است.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، ۲۹ اسفند ماه، پس از دیدار با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، از «پیشرفت‌های» حاصل از دیدار آقای تیلرسون از چین استقبال، و ابراز امیدواری کرده‌است که روابط دو کشور وارد مرحله تازه‌ای شود.

تیلرسون نیز اظهار داشته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا «ارزش بسیار زیادی برای ارتباطاتی که در حال حاضر شکل گرفته، قائل است».

به گفته وزیر خارجه ایالات متحده، واشینگتن «معتقد است از طریق مذاکرات بیشتر، می‌توان به درک بهتری رسید، آن‌چه به تحکیم روابط دو طرف رهنمون می‌شود و به آینده همکاری‌ها ما جهت خواهد داد».

آقای شی نیز گفته است وزیر خارجه آمریکا تلاش‌های زیادی انجام داده تا روند گذار به عصر جدید روابط پکن و واشینگتن، در آرامش صورت گیرد.

رئیس‌جمهوری چین خطاب به آقای تیلرسون افزوده است «شما گفتید روابط چین و آمریکا، فقط در زمره روابط خوب است که تعریف می‌شود… من با احترام به این سخنان می‌نگرم».

شی در عین حال تاکید کرده چند بار با ترامپ در تماس بوده و ابراز امیدواری کرده‌اند که «عصر جدیدی در پیشرفت سازنده» روابط، در انتظار دو کشور است.

دیدار رکس تیلرسون و شی جین‌پینگ، آخرین مرحله از سفر نخست وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ به چین بود.

این دیدار، روزی انجام شده است که کره شمالی اعلام کرد دست به آزمایش یک «موتور موشک» پیشرفته زده، که انتظار می‌رود بخشی از آزمایش‌های پیونگ‌یانگ در دستیابی به موشک‌های قاره‌پیما باشد؛ به‌عبارتی، بخشی از تلاش‌های حکومت کره شمالی برای آن‌که موشک‌هایش به خاک آمریکا دسترسی پیدا کنند.

دونالد ترامپ در کناره انتقادهای موکدی که از سیاست‌های اقتصادی چین داشته، در مواردی نیز از رویکرد آن کشور در قبال کره شمالی و «فقدان تلاش» برای پایان دادن به بحران ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی پیونگ‌یانگ انتقاد کرده‌است.

همزمان با سفر تیلرسون به پکن نیز این انتقادها در صفحه توئیتر رئیس‌جمهوری آمریکا، بازتاب پیدا کرد. ترامپ نوشت «رفتار کره شمالی خیلی بد است. آن‌ها، سال‌ها، با ایالات متحده «بازی» کرده‌اند. چین کارهای کمی برای کمک (در این زمینه) انجام داده‌است».

چندی پیش از این وزیر خارجه چین، وضعیت در شبه‌جزیره کره را «بحرانی» توصیف کرده و از پیونگ‌یانگ خواسته‌ بود، برای حل آن، در گام نخست، اقدامات موشکی و اتمی خود را معلق کند. پکن در عین حال خواسته است تا در قبال اقدام پیونگ‌یانگ، رزمایش‌های آمریکا در منطقه نیز متوقف شده و همه طرف‌ها به روند مذاکرات بازگردند.

آمریکا، چه در زمان دولت باراک اوباما، چه در دولت فعلی، توقف رزمایش‌ها و فعالیت‌های نظامی خود در کشورهای متحد در شرق آسیا، در قبال آن‌که کره شمالی قانع شود از فعالیت‌های نظامی و هسته‌ایش دست بردارد، را رد کرده‌است.

روابط اقتصادی، سیاست‌های پولی، گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهوری تایوان، سامانه پدافند موشکی «ت‌اد» در کره جنوبی و یا گسترش حضور نظامی چین در «دریای جنوب چین» از جمله دیگر مواردی‌ست که واشینگتن و پکن، بر سر آن اختلافاتی گاه عمیق دارند.

XS
SM
MD
LG