لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

انتقاد شدید کلینتون و دمکرات‌ها از گفته‌های ترامپ در مورد «بنیانگذاری داعش»


در پی گفته‌های دونالد ترامپ در این مورد که باراک اوباما و هیلاری کلینتون «بنیانگذار داعش» بوده‌اند، کلینتون گفته «کسی که می‌تواند تا این حد تنزل پیدا کند، صلاحیت رهبری آمریکا را ندارد». دمکرات‌ها نیز خواستار معذرت‌خواهی از این گفته‌های «آشفته» شده‌اند.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در آمریکا، ۲۰ مرداد ماه باراک اوباما، رییس جمهوری، و هیلاری کلینتون نامزد دمکرات‌ها، را متهم کرد که بنیانگذار گروه حکومت اسلامی (داعش) بوده‌اند. ⇄ بیشتر بخوانید

کاخ سفید آمریکا از اظهار نظر یا واکنش به این گفته‌ها، خودداری کرده‌است، اما نامزد حزب دمکرات و کمیته ملی حزب به این سخنان واکنش نشان داده‌اند.

خانم کلینتون گفته است «هرکسی که می‌تواند تا این حد، و این‌قدر مرتب، تنزل پیدا کند، شایستگی رهبری کل قوای ما را ندارد».

کمیته ملی حزب دمکرات، اما واکنش نسبتا شدیدتری نشان داده و از آقای ترامپ خواسته تا «از سخنان آشفته، نامتعادل و آشکارا بی‌پایه‌ی خود پوزش‌خواهی کند».

جیک سالیوان، مشاور ارشد کلینتون در امور سیاسی نیز در بیانیه‌ای گفته است «این سخنان شاهدی دیگر بر گفتن حرف‌های پوچ‌ و توخالی (از سوی دونالد ترامپ) به مردم آمریکا است».

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است نامزد حزب جمهوری‌خواه، «بازتاب نظرات [ولادیمیر] پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) و دشمنان ما در حمله به رهبران و منافع ایالات متحده است؛ در حالی‌که او هیچ برنامه جدی‌ای برای مقابله با تروریسم و ایجاد امنیت بیشتر در کشور ارائه نمی‌کند».

دونالد ترامپ، پس از بیان گفته‌های خود، بار دیگر بر آن‌ها تاکید کرد؛ پس از سخنرانی‌ای که در جریان آن اوباما را متهم به پایه‌گذاری «حکومت اسلامی» کرد، در شکبه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفت «چیز اشتباهی گفته‌ام؟» و افزوده «آیا مردم ناراحت هستند که گفته‌ام او (باراک اوباما) موسس داعش بود؟»

ترامپ سپس می‌گوید «آنچه من انجام می‌دهم، راست‌گویی‌ست. من یک آدم راست‌گو هستم».

این سخنان تنها اندکی پس از آن بیان شده که گفته‌های ترامپ در مورد هواداران مالکیت اسلحه و جلوگیری از انتخاب هیلاری کلینتون، به‌طور گسترده‌ای در آمریکا خبرساز شد.

دونالد ترامپ پیش از این گفته بود «هیلاری کلینتون می خواهد متمم دوم (آزادی مالکیت سلاح در آمریکا) را لغو کند… شاید طرفداران متمم دوم بتوانند کاری بکنند» که او به مقام ریاست‌جمهوری انتخاب نشود.

خانم کلینتون در واکنش آقای ترامپ را به ترویج خشونت متهم کرد. در عین حال گزارش شد که پلیس مخفی، سازمانی فدرال که وظیفه‌اش مراقبت‌های امنیتی از سیاستمداران آن کشور است، نیز با ترامپ صحبت کرده‌است.

XS
SM
MD
LG