لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

«اقدامات تازه برای طرح اتهام» علیه محافظان اردوغان در جریان درگیری واشینگتن


در این تصویر برگرفته از یک ویدئو در «صدای آمریکا ترک» شماری از محافظان اردوغان در زمانی که درگیری رخ داده دیده می‌شوند
در این تصویر برگرفته از یک ویدئو در «صدای آمریکا ترک» شماری از محافظان اردوغان در زمانی که درگیری رخ داده دیده می‌شوند

به گزارش پلیس و رسانه‌های ایالات متحده، در پی درگیری محافظان رئیس‌جمهوری ترکیه با شماری از مخالفان او در واشینگتن، دو نفر دیگر در آمریکا بازداشت شده و قرار است شماری از محافظان اردوغان تحت پیگرد قرار گیرند.

تازه‌ترین گزارش‌ها در مورد واقعه اردیبهشت‌ماه پس از آن منتشر می‌شود که اعضای مجلس نمایندگان گنگره ایالات متحده، در یک رای‌گیری، بدون رای مخالف، خواستار پیگرد و طرح اتهامات کیفری علیه محافظان رجب طیب اردوغان شدند.

در پایان اردیبهشت ماه و در جریان سفر آقای اردوغان به ایالات متحده برای دیدار با دونالد ترامپ، شماری از محافظان او به گروهی از مخالفان که در برابر سفارت ترکیه جمع شده بودند، حمله کرده‌اند.

در جریان درگیری ۱۱ نفر زخمی شدند. وزارت خارجه ایالات متحده در ۲۷ اردیبهشت ماه «به‌طور جدی» در مورد این موضوع ابراز نگرانی کرد.

پلیس واشینگتن در بیانیه‌ای که ۲۴ خرداد ماه منتشر کرده می‌گوید از میان بازداشت‌شدگان در آن کشور، سنان نرین، اهل ویرجرینیا، متهم به دو مورد «تعرض» شده است. فرد دومی که بازداشت شده، با نام ایوب ییلدریم، از نیوجرزی، نیز با دو مورد اتهام «تعرض مجرمانه» و اتهام‌های دیگر روبه‌رو شده‌است.

آقای ییلدریم در حال حاضر در بازداشت به‌سر می‌برد. دو نفر دیگر نیز، که در مورد حضور یکی از آن‌ها در جریان تظاهرات اطمینان وجود دارد، پیش‌تر با اتهام‌هایی روبه‌رو شده بودند.

در بیانیه جدید پلیس مشخص نیست متهمان از حامیان رئیس‌جمهوری ترکیه هستند و یا از مخالفان او.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز ۲۴ خرداد ماه گزارش داده‌است که مقام‌های انتظامی ایالات متحده قصد طرح اتهام‌هایی علیه ده تن از محافظان آقای اردوغان را دارند. قرار است روز پنج‌شنبه رئیس پلیس و شهردار واشینگتن در این مورد یک کنفرانس مطبوعاتی داشته باشند.

وزارت دادگستری آمریکا هنوز واکنشی به رخدادها نشان نداده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید سفارت ترکیه هنوز واکنشی به بیانیه پلیس و بازداشت‌های اخیر نشان نداده‌است.

پیش از این دولت ترکیه سفیر آمریکا را در اعتراض به آن چه «رفتار خشن و غیرحرفه‌ای» نیروهای امنیتی و پلیس آمریکا با نیروهای حفاظتی رئیس‌جمهوری ترکیه نامیده، احضار کرده بود.

XS
SM
MD
LG