لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

هواداران رئیس‌جمهوری فرانسه صاحب اکثریت قاطع در پارلمان شدند


پیروزی هواداران مکرون (در تصویر) پیش از انتخابات پیش‌بینی شده بود
پیروزی هواداران مکرون (در تصویر) پیش از انتخابات پیش‌بینی شده بود

با پایان گرفتن انتخابات مجمع ملی پارلمان فرانسه، شمارش اولیه آرا حاکی از آن است که حزب «جمهوری به‌پیش!» امانوئل مکرون و متحدان او، موفق شده‌اند اکثریت قاطع کرسی‌ها را از آن خود کنند.

متحدان رئیس‌جمهوری تا ۳۶۵ کرسی را تصاحب کرده‌اند که هرچند از برآوردهای اولیه کمی کم‌تر خواهد بود، اما در حال حاضر نیز نشان می‌دهد آقای مکرون برای پیش‌برد برنامه‌هایش، حمایت قاطع پارلمان را همراه دارد.

هنوز وضعیت ۹۰ کرسی از ۵۷۷ کرسی مجمع ملی مشخص نیست، ولی بیش از ۶۰ درصد کرسی‌ها به «جمهوری به پیش!» و متحدان آن رسیده‌است.

در جایگاه دوم، نمایندگان محافظه‌کار از حزب راست سنتی فرانسه، «جمهوری‌خواهان» قرار دارند؛ بین ۱۲۵ تا ۱۳۱ کرسی. نمایندگان چپ سنتی، از حزب «سوسیالیست»، نیز با بدترین شکست، از پایان جنگ دوم جهانی به این سو روبه‌رو شده و بین ۴۱ تا ۴۹ کرسی را به دست آورده‌اند.

کمونیست‌ها و هواداران ژان لوک ملانشون، سیاست‌مدار چپ تندرو، بین ۲۶ تا ۳۰ کرسی خواهند داشت. حزب دست‌راستی تندروی «جبهه ملی» هشت کرسی را از آن خود کرده و مارین لوپن، رقیب نهایی امانوئل مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری، نیز برای نخستین بار به مجمع ملی راه پیدا کرده‌است.

هشت کرسی برای حزبی که نماینده آن جدی‌ترین رقیب انتخاباتی در راه کاخ الیزه به‌شمار می‌رفت، چندان زیاد نیست، اما خانم لوپن با انتقاد از همه احزاب و گروه‌های سیاسی فرانسه، اظهار داشته گروه او «تنها نیروی مقاومت در برابر توهمات» در آن کشور است.

جمهوری‌خواهان نیز که در حال حاضر بزرگ‌ترین اردوی مخالفان دولت، در مجمع ملی، هستند، گفته‌اند به مخالفت با سیاست‌هایی که با آن هم‌رای نیستند، به‌ویژه در مورد مالیات، ادامه خواهند داد.

پیروزی هواداران آقای مکرون پیش از آغاز رای‌گیری پیش‌بینی شده بود. برآوردها و گمانه‌زنی‌ها نیز تنها بر سر کرسی‌هایی که به آن‌ها می‌رسد، متمرکز بودند. خبرگزاری رویترز می‌گوید دیگر احزاب تنها در تلاش بودند تا از شدت ضربه ناشی از اوج‌گیری و پیروزی مکرون به خود بکاهند.

XS
SM
MD
LG