لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

رئیس‌جمهوری فرانسه خواستار اقدام مشترک علیه «جبهه‌النصره» شد


اولان و اوباما در نشست ناتو در ورشو
اولان و اوباما در نشست ناتو در ورشو

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید باید جلوی تقویت گروه‌های افراطی دیگر در سوریه، به ویژه جبهه‌النصره، را گرفت. او با اشاره به روسیه و آمریکا خواستار اقدام علیه این شاخه القاعده شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهوری آن کشور روز شنبه ۱۹ تیر ماه هشدار داد در حالی‌که گروه موسوم به حکومت اسلامی در حال از دست دادن تصرفات خود است، ممکن است شرایط برای تقویت دیگر گروه‌های جهادی فراهم شود.

اولاند پس از دیدار با برخی سران پیمان آتلانتیک شمالی و نیز رئیس‌جمهوری اوکراین، در ورشو، گفته‌است «داعش در حال عقب‌ رفتن است، شکی نیست… ما باید در عین حال از وضعیتی، که تضعیف داعش به تقویت دیگر گروه‌ها بیانجامد، جلوگیری کنیم». او به طور مشخص به جبهه‌النصره اشاره کرده‌است.

او افزوده است «باید برای ادامه اقدام علیه داعش، و در عین حال اقدامی مناسب علیه جبهه‌النصره، بین خودمان دست به هماهنگی بزنیم». رئیس‌جمهوری فرانسه در این زمینه نیز به آمریکا و روسیه اشاره کرد‌ه‌است.

این سخنان زمانی مطرح می‌شود که رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه به تازگی در مورد وضعیت سوریه گفت‌وگویی تلفنی داشتند.

در پی آن گفت‌وگو، مسکو اعلام کرد ولادیمیر پوتین و باراک اوباما «موافق» همکاری نظامی «نزدیک‌تر» در سوریه هستند. واشینگتن در بیانیه خود در رابطه با این مکالمه تلفنی در ۱۶ تیر ماه، به این موضوع مشخص اشاره نکرده، اما می‌گوید طرف‌ها بر سر نابودی داعش و جبهه‌النصره متعهد هستند.

در دهم تیر ماه نیز روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از مقام‌های دولتی آمریکا گفته بود دولت آن کشور در پیشنهادی برای مسکو، خواستار «تعمیق» همکاری‌ها در سوریه، در صورت قطع حملات به شورشیان مورد حمایت غرب شده‌است. البته خبرگزاری رویترز در آن موقع گفته بود این طرح احتمالی هنوز در دست بررسی است.⇨​بیشتر بخوانید

روسیه در ماه میلادی مه پیشنهاد انجام حملات هوایی مشترک با ائتلاف به رهبری آمریکا، به گروه‌های افراطی در سوریه، را مطرح کرده بود. وزارت دفاع ایالات متحده در آن زمان در واکنش گفته بود هیچ توافقی میان طرف‌ها در این مورد صورت نگرفته‌است.

هر دو گروه جبهه‌النصره و حکومت اسلامی (داعش) از سوی سازمان ملل متحد به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته شده و آتش‌بس سوریه شامل آنها نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG