لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

پایان نشست ناتو در ورشو؛ افزایش توان نظامی این سازمان در شرق اروپا


سران کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز شنبه ۱۹ تیرماه، در دومین روز نشست ناتو در ورشو پایتخت لهستان، حمایت خود را از اعزام نیرو به مناطق شرقی اروپا اعلام کردند.

بر این اساس، قرار است به منظور تقویت توان دفاعی ناتو در شرق اروپا، چهار گردان سه تا چهار هزار نفره، در کشورهای حوزه بالتیک و شرق لهستان مستقر شوند.

اعضای ناتو، همچنین توافق کردند که گشت‌زنی‌های هوایی و دریایی برای مقابله با اقدامات احتمالی روسیه در شرق اروپا افزایش یابد.

افزایش سطح امنیت سایبری و تبادل اطلاعات در این زمینه، از دیگر تصمیمات اعضای ناتو در نشست دو روزه ورشو بود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، روز شنبه، پس از پایان نشست دو روزه ناتو، اعلام کرد که آمریکا در کنار ناتو ایستاده و به تعهد خود برای تأمین امنیت در اروپا پایبند است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز روز شنبه ۱۹ تیر، از تصمیم این سازمان برای تقویت توان دفاعی خود در شرق اروپا خبر داد و گفت که تصمیمات جدید ناتو، هفته آینده، به طور رسمی به مسکو اعلام خواهد شد.

او پس از پایان نشست دو روزه ناتو در ورشو، در یک نشست خبری مشترک با پترو پوروشنکو رئیس‌جمهور اوکراین، روسیه را به ایجاد «بی‌ثباتی عمدی» در شرق اوکراین متهم کرد و گفت: «روسیه باید حمایت سیاسی، نظامی و مالی خود را از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین متوقف کند».

دبیرکل ناتو، الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه را «غیرقانونی و نامشروع» خواند.

ینس استولتنبرگ، با بیان اینکه ناتو به دنبال رویارویی با روسیه نیست، تأکید کرد هرگونه حمله‌ای که به یکی از کشورهای عضو ناتو صورت گیرد، به منزله حمله به تمامیت ناتو خواهد بود.

این کنفرانس خبری، پس از دیدار ینس استولتنبرگ با پترو پوروشنکو رئیس‌جمهور اوکراین در ورشو برگزار شد.

رئیس‌جمهور اوکراین نیز، ضمن قدردانی از حمایت ناتو از کشورش، آمادگی خود را برای گسترش روابط کیف با ناتو اعلام کرد.

با وجود این تصمیمات، سران ناتو تأکید کرده‌اند که برای احیای اقدامات اعتماد سازی، مایل به مذاکره با روسیه هستند.

همزمان، الکساندر گروشکو، سفیر روسیه در ناتو،‌ این سازمان را متهم کرد به اینکه «رویه‌ای تهاجمی» در پیش گرفته است.

به دنبال الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی و همچنین حمایت روسیه از جدایی خواهان شرق اوکراین، روابط ناتو و روسیه تیره شد.

در پی این تحولات و تنش‌ها در شرق اوکراین، سه کشور حوزه بالتیک یعنی لیتوانی، لتونی و استونی که پیش از این بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، در مورد بازگشت نفوذ روسیه در کشورهای خود ابراز نگرانی می‌کنند.

مقامات این سه کشور عضو ناتو می‌گویند ممکن است روسیه، از طریق اعمال نفوذ در میان اقلیت‌های روس‌زبان این سه کشور، قصد ایجاد بی‌ثباتی در حوزه بالتیک را داشته باشد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، اجلاس اخیر ناتو را «مهم‌ترین زمان برای اتحاد اعضای این پیمان»، پس از پایان جنگ سرد دانست.

او که برای شرکت در نشست ناتو به لهستان سفر کرده بود، از رهبران ناتو خواست که در رابطه با اقدام روسیه، در تصرف شبه‌جزیره کریمه، همچنان محکم مقابل مسکو بایستند و اجازه ندهند که همه‌پرسی اخیر بریتانیا، برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا، همبستگی دفاعی غرب را تضعیف کند.

این نخستین نشست کشورهای عضو ناتو، پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود.

در همین حال، باراک اوباما در یادداشتی که در روزنامه فایننشال تایمز، چاپ لندن منتشر شد، تأکید کرد که بریتانیا همچنان یکی از مؤثرترین و تواناترین اعضای ناتو خواهد بود.

ادامه حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان و مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» از دیگر موضوعات مورد بحث در نشست دو روزه ناتو در ورشو بود.

ینس استولتنبرگ، با بیان اینکه حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان یک مأموریت «غیر جنگی» است،‌ اعلام کرد که آموزش نیروهای امنیتی افغانستان، تا سال آینده و پشتیبانی مالی از آنان نیز تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت.

دبیرکل ناتو همچنین، از تصمیم این سازمان مبنی بر استفاده از هواپیماهای ناتو برای کمک به ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا جهت مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» در سوریه و عراق خبر داد.

XS
SM
MD
LG