لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

مجارستان برای مقابله با ورود مهاجران در مرز حصار می‌کشد


پلیس مجارستان گروهی از پناهجویان افغان و سوری را در مرز متوقف کرده است
پلیس مجارستان گروهی از پناهجویان افغان و سوری را در مرز متوقف کرده است

مجارستان می‌گوید بنا دارد برای جلوگیری از ورود مهاجران، در مرز خود با صربستان حصاری به ارتفاع چهار متر بکشد. صربستان می‌گوید از این تصمیم «شگفت‌زده و شوکه‌» شده است.

مجارستان از کشورهای اروپایی‌ست که بیشترین شمار پناهجویان و مهاجران، برای ورود به اروپا اقدام به گذشتن از مرزهای آن می‌کنند.

سال گذشته آن کشور ۴۳ هزار مهاجر دریافت کرد. در سال جاری میلادی، تا کنون که نیمی از آن گذشته است ۵۴ هزار پناهجوی وارد مجارستان شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه این شمار در سال ۲۰۱۲ میلادی (سه سال پیش) تنها دو هزار نفر بود.

مجارستان عضو کشورهای پیمان «شنگن» است و ورود به خاک آن برای پناهجویان به معنای حرکت آزادانه در ۲۶ کشور عضو است که عملا مرزی میانشان وجود ندارد.

پتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان، ۲۷ خرداد ماه، گفت دولت در بوداپست دستور داده است کشیدن حصاری در مرز ۱۷۵ کیلومتری با صربستان آغاز شود.

سیارتو می‌گوید آماده‌سازی مراحل اولیه حصار تا چهارشنبه انجام خواهد

گرفت.

این موضوع با واکنش صربستان، کشوری که پناهجویان و مهاجران از دیگر کشورها، از طریق آن وارد خاک مجارستان می‌شوند، شده است.

بوداپست می‌گوید ۹۵ درصد پناهجویان از طریق صربستان وارد آن کشور می‌شوند.

الکساندر ووچیچ، وزیر خارجه صربستان، گفته از شنیدن این موضوع «شوکه و شگفت‌زده» شده است و بنا دارد در این مورد «با دوستان مجار گفت‌وگو» کند.

وزیر خارجه مجارستان با اشاره به حصارهایی مشابه در مرز ترکیه و یونان یا ترکیه و بلغارستان می‌گوید چنین چیزی غیر قانونی نیست.

در سال جاری میلادی بیش از ۱۰۰ هزار پناهجو وارد اروپا شده‌اند که از این میان ایتالیا ۶۰ هزار نفر را دریافت کرده است.

مجارستان گفته سیاست مهاجرتی اتحادیه اروپا زمان‌بر است و بوداپست دیگر نمی‌تواند منتظر بماند.

از سوی دیگر اما سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین‌الملل و پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، خواستار آن شده‌اند که کشورهای اروپایی درهای خود را به روی پناهجویان نبندند.

XS
SM
MD
LG