لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

وزارت خارجه ایران موضع‌گیری‌های خارجی علیه اعدام‌ «۲۰ زندانی» را محکوم کرد


بهرام قاسمی
بهرام قاسمی

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، موضع‌گیری‌های اخیر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و نیز «مقام‌های اروپایی و آمریکایی» در مورد زندانیانی که اخیرا به اتهام انجام «اقدامات تروریستی» در ایران اعدام شده‌اند را محکوم کرد.

دادستان کل ایران روز پنجشنبه ۱۴ مرداد گفته بود ۲۰ نفر به اتهام انجام «اقدامات تروریستی» در سه استان کشور، اعدام شده‌اند. این شمار از اعدام‌ها دست‌کم دو برابر گزارش‌های اولیه است که در آنها گفته شده بود بین هفت تا ۱۰ نفر اعدام شده‌اند.

|دریافت تازه‌ترین خبرها در کانال تلگــــــــــــرام رادیو فردا|

دادستان کل ایران گفته‌است افراد اعدام‌شده «تحت تاثیر القائات تکفیری قرار گرفته بودند». این در حالی‌ست که کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد، در بیانیه‌ای، در مورد برخورداری این افراد از محاکمه‌ای عادلانه ابراز تردید کرده است.

در ۱۵ مرداد ماه زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد، این اعدام‌ها را در عین‌حال «بی‌عدالتی بزرگ» توصیف کرد.

بنا بر گزارش‌ها عمده اعدام‌شدگان کُرد و سنی‌مذهب بودند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید «جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی مورد حمایت کشورهای خارجی در منطقه همواره سیاست قاطعی را اتخاذ کرده است.»

او نامی از این «کشورهای خارجی» نبرده‌است. آقای قاسمی در بخشی دیگر از سخنان خود از موضع‌گیری «مقام‌های غربی»، «بدون توجه به جرائم» اعدام‌شدگان «ابراز تاسف» کرده‌است.

پیش از این، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته بود «اتهام‌های کلی و مبهم و محرومیت این متهمان از دادرسی عادلانه، و محرومیت از داشتن محاکمه‌ای عادلانه» است که به «بی‌عدالتی بزرگ در این پرونده‌ها» منجر شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید اعدام‌شدگان «بر اساس اطلاعات واصله از مقام‌های قضائی» در پی «انجام عملیات مسلحانه» و «ترور و کشتار مردم بی‌گناه و بعضی از علما از جمله علمای اهل سنت، تهیه سلاح‌های متعدد جنگی و ساخت بمب آماده انفجار و بمب‌گذاری در نقاط مختلف برخی شهرها» بودند.

مقام‌های ایران، طی ماه‌های گذشته و قبل از اعلام خبر اعدام‌ها، از «انهدام» گروه‌های «تروریستی» و یا بازداشت افرادی که «قصد انجام حملات» یا «انفجارهایی» در ایران داشته‌اند، سخن گفته‌ بودند.

علاوه بر شورای حقوق بشری ملل متحد، اعدام‌ها در خود ایران نیز با انتقادهایی روبه‌رو شده‌است؛ مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از جمله این منتقدان است. او از اعدام این زندانیان سنی‌مذهب انتقاد کرده و با اشاره به شرایط «حساس» منطقه این اقدام را «به‌دور از دوراندیشی و سعه‌صدر» توصیف کرده‌است.

کانون مدافعان حقوق بشر ایران به ریاست شیرین عبادی و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر نیز این اعدام‌ها را محکوم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG