لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

ترامپ در سخنرانی خود در ریاض «به ایران اشاره خواهد کرد»


ترامپ و سلمان پادشاه عربستان سعودی در ریاض
ترامپ و سلمان پادشاه عربستان سعودی در ریاض

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید رئیس‌جمهوری ایالات متحده در جریان سخنرانی یک‌شنبه خود در جمع سران کشورهای اسلامی در عربستان سعودی، خواستار مقابله با «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» خواهد شد. دونالد ترامپ همچنین قرار است خواستار «اتحاد برای مبارزه علیه افراطی‌گری» شود.

آسوشیتدپرس می‌گوید در پیش‌نویس متن سخنرانی ۳۱ اردیبهشت ماه، که به رویت این خبرگزاری رسیده، آقای ترامپ خواستار آن شده تا «تمام کشورهای باوجدان در خاورمیانه در همکاری با یکدیگر، مانع فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و بازگرداندن ثبات بیشتر به قدرت در منطقه» شوند و «برای روزی که مردم ایران صاحب دولتی پاسخگو و منصف، که حق آن‌هاست، شوند، دعا» کنند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده بنا دارد از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه با عنوان کـسی که دست به «جنایت‌های غیرقابل بیان علیه انسانیت» زده، نام ببرد و از ایران به عنوان کشوری که به ادامه خشونت‌ها در سوریه کمک‌ کرده، یاد کند.

ایران در کنار روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود. تهران می‌گوید به درخواست دولت مرکزی سوریه که همچنان در سازمان ملل صاحب نمایندگی‌ست، وارد مناقشه سوریه شده‌است. حکومت ایران، در عین‌حال بارها شماری از کشورهای متحد آمریکا در منطقه، به‌طور مشخص عربستان سعودی و متحدان آن را، «عامل بی‌ثباتی» در غرب آسیا معرفی کرده‌است. عربستان سعودی، بارها تهران را متهم به دخالت در امور کشورهای عربی کرده‌است. تهران و ریاض، در شماری از نبردهای گسترده، از جمله در سوریه و یا یمن، از طرف‌های درگیر علیه یکدیگر حمایت می‌کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید رئیس‌جمهوری ایالات متحده در سخنرانی روز یک‌شنبه در ریاض از کشورهای منطقه خواهد خواست تا علیه افراطی‌گری متحد شوند.

پیش از این آسوشیتدپرس گفته بود ترامپ در سخنرانی خود، از پرداختن به موضوع دموکراسی و حقوق بشر در این کشورها نیز پرهیز خواهد کرد.

ملک سلمان و رهبران و مقام‌های بیش از ۵۰ کشور در مراسم روز یک‌شنبه در ریاض، با حضور رئیس‌جمهوری ایالات متحده، شرکت می‌کنند. نشستی که هدف اصلی آن مقابله با حکومت خودخوانده اسلامی و گروه‌های افراطی دیگر عنوان شده‌است.

سفر به عربستان سعودی، نخستین سفر خارجی آقای ترامپ در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا است و سخنرانی او در ریاض نیز «پراهمیت» توصیف شده‌است.

دونالد ترامپ پس از عربستان راهی اسرائیل خواهد شد تا با نخست‌وزیر یکی از مهم‌ترین متحدان ایالات متحده در جهان دیدار و گفت‌وگو کند. دولت اسرائیل، از دیگر دولت‌های منطقه است که بارها انتقادهای شدیدی را علیه ایران مطرح کرده‌است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از عمده‌ترین منتقدان مذاکرات و توافق اتمی دولت باراک اوباما و پنج قدرت دیگر با ایران، بر سر پرونده هسته‌ای تهران به شمار می‌رفت. ترامپ نیز بارها در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود از توافق اتمی انتقاد کرده و گفته بود در صورت پیروزی آن را لغو خواهد کرد. اما دولت آمریکا طی ماه‌های گذشته بیش از هرچیز بر «اجرای دقیق» و یا «بازنگری» این توافق تاکید کرده‌است.‌

سفرهای رئیس‌جمهوری آمریکا با عزیمت به‌سوی واتیکان، دیدار با سران هفت اقتصاد بزرگ جهان در سیسیل، ایتالیا، و شرکت در نشست ناتو در بروکسل ادامه پیدا خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG