لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

سناتورهای جمهوری‌خواه خواستار ارائه جزئیات پرداخت پول نقد به ایران شدند


جان کری و محمد جواد ظریف در جریان گفت‌وگوهای اتمی در ژنو
جان کری و محمد جواد ظریف در جریان گفت‌وگوهای اتمی در ژنو

سه سناتور جمهوری‌خواه، در نامه‌ای به جان کری، وزیر خارجه آمریکا، خواستار ارائه جزئیاتی، در مورد نحوه پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران، در زمان اجرای توافق اتمی و آزادی زندانیان آمریکایی، شده‌اند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

نامه تازه، در ادامه واکنش‌های نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به گزارشی در وال‌استریت‌جورنال است که گفته بود ایالات متحده، همزمان با آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد، با هواپیما، به تهران فرستاده‌است. این پول بخشی از بدهی و سود ناشی از قرارداد تسلیحاتی در زمان شاه است، که پس از انقلاب اجرای آن متوقف شد.

مقام‌های آمریکایی موکدا گفته‌اند پرداخت این پول ارتباطی به آزادی زندانیان آمریکایی نداشته‌است. یک مقام ایرانی نیز سخنان مشابهی را در مورد دریافت این پول و توافق اتمی مطرح کرده‌است.

اما گروهی از جمهوری‌خواهان، دولت باراک اوباما را متهم کرده‌اند که با پرداخت این پول، به ایران «باج» داده است و این موضوع برای امنیت شهروندان آمریکایی خطرناک است، چرا که ممکن است دوباره هدف «گروگان‌گیری» یا بازداشت‌های «غیرقانونی» قرار گیرند.

مقام‌های دولتی چنین چیزی را نیز رد کرده‌اند.

سناتورهایی که اخیرا به جمع منتقدان پیوسته‌اند، مارک کرک، دیوید پردو و جانی ایسکاسون هستند. نامه‌ آن‌ها به جان کری، دوشنبه فرستاده شده بود، اما روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد، منتشر شده و وب‌سایت «هیل»، متمرکز بر رویدادهای کنگره، به بخشی از آن اشاره کرده‌است.

در این نامه سناتورها خواستار بیان جزئیات در مورد پرسش‌های مختلفی هستند؛ مثلا روش پرداخت این پول، ارتباط آن با آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، و احتمال اینکه این پول صرف «حمایت از تروریسم» شود و فقدان شفافیت در مورد این جریان.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پیشتر خطاب به منتقدان گفته بود «چرا این خبر الان مطرح می‌شود. اگر شما به یاد بیاورید ما در ماه ژانویه اعلام کرده بودیم که این پول را پرداخت خواهیم کرد. به همه شما گفته بودیم که این پول را پرداخت می کنیم».

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، علت انتقال پول به شکل نقدی نیز عدم رابطه مالی به ایران است و ایالات متحده هرگز به کسی «باج» نمی‌دهد.

وب‌سایت هیل می‌گوید جمهوری‌خواهان که ۲۴ کرسی فعلی آنها در سنا، در نوامبر به رای گذاشته خواهد شد، بر موضوع پرداخت پول نقد به ایران و نیز مذاکرات اتمی و مسائل مربوط به آن متمرکز شده‌اند. به گفته این وب‌سایت نظرسنجی‌هایی از موسسه «ریل‌کلیر‌پولتیکس» حاکی‌ست که کم‌تر از نیمی از آمریکایی‌ها، سیاست خارجی باراک اوباما را تائید می‌کنند.

XS
SM
MD
LG