لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۰

اوباما: پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران را از قبل گفته بودیم و محرمانه نبود


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا،
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا،

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه با انتقاد از گزارش‌ها در خصوص «باج دادن» به ایران برای آزادی زندانیان آمریکایی ایرانی تبار گفته است: آمریکا هرگز برای آزای گروگان‌ها به کسی باج نمی دهد. وی تصریح کرده است، موضوع پرداخت این ۴۰۰ میلیون دلار در ماه ژانویه اعلام شده بود.

به گزارش «سی ان ان» باراک اوباما دریک کنفرانس خبری در وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، با انتقاد از مطرح کردن خبر پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران برای آزادی چهار شهروند آمریکایی گفته است: چرا این خبر الان مطرح می شود. اگر شما به یاد بیاورید ما در ماه ژانویه اعلام کرده بودیم که این پول را پرداخت خواهیم کرد. به همه شما گفته بودیم که این پول را پرداخت می کنیم. جاش (ارنست سخنگوی کاخ سفید) در مورد این موضوع توضیح داده بود.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه تصریح کرده است که به دنبال رای دیوان بین المللی لاهه در خصوص دارایی مسدود شده ایران، وکلا و مشاوران حقوقی توصیه کردند این پول پرداخت شود و گرنه در آینده می بایست میلیارد ها دلار خسارت به ایران پرداخت شود.

اوباما: پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران باج نبود
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:43 0:00

باراک اوباما اضافه کرده است، به پیشنهاد این مشاوران و وکلا پذیرفتیم تا این مبلغ به ایران پرداخت شود. وقتی پرداخت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران در ژانویه نهایی و تایید شد، ما خیلی شفاف بودیم در این مورد و این امر موضوع محرمانه‌ای نبود.

به گزارش «ان بی سی» وزارت امور خارجه آمریکا روز ۱۷ ژانویه اعلام کرده بود که این پول به ایران پرداخت شده است.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه تاکید کرده است: ما برای آزادی گروگان ها به کسی باج نمی دهیم. تعداد زیادی از آمریکایی در سراسر جهان گروگان گرفته می شوند و من با خانواده های آنها دیدار می کنم.

وی با اشاره به آزادی این گروگان ها اضافه کرده است: این خانواده ها می دانند که خط مشی ما پرداخت باج به گروگان گیر ها نیست. ما به کسی باج نداده و نخواهیم داد.

باراک اوباما همچنین گفته است: دلیل این که ما پول نقد به ایران ارسال کردیم این بود که با ایران هیچ رابطه مالی نداشتیم و ارسال چنین پولی از طریق نظام مالی نقض تحریم‌های موجود بود به همین دلیل می بایست این مبلغ به صورت نقد پرداخت می شد.

باراک اوباما با این حال تاکید کرده است، پرداخت این پول هیچ ارتباطی با آزادی زندانیان نداشته است.

رییس جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرده است که توافق هسته ای نتایج پیش بینی شده را به همراه داشته و ایران تعهدات خود را تا کنون انجام داده است.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز ۱۳ مرداد گزارش داد که دولت باراک اوباما همزمان با آزادی آمریکایی‌های ایرانی تبار از زندان‌های ایران، معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را با هواپیما به تهران فرستاده است. این پول نیز به صورت ارزهای یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزها تحویل ایران شده است.

این در حالی است که جمهوریخواهان مخالف دولت اوباما در روزهای اخیر از این اقدام شدیدا انتقاد کرده و آن را باج دهی به ایران، «بزرگترین حامی تروریسم دولتی در جهان»، در ازای آزادی زندانیان آمریکایی دانسته‌اند.

دونالد ترامپ، پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، اد رویس رییس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان و جان مک کین سناتور با نفوذ جمهوریخواه در این زمینه به دولت اوباما حمله کرده و خواستار توضیح آن درباره ارسال پول نقد به ایران شدند.

رییس جمهوری آمریکا ژانویه امسال همزمان با آزادی چهار زندانی آمریکایی ایرانی‌تبار از سوی ایران گفت که واشینگتن یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به عنوان اصل و جریمه دیرکرد یک قرارداد خرید تسلیحاتی میان ایران و آمریکا که پس از انقلاب اسلامی معلق شده بود، پرداخت می‌کند.

۴۰۰ میلیون دلار مورد اشاره روزنامه وال استریت جورنال، اصل پول این قرارداد است و ایالات متحده باید یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز بابت جریمه دیرکرد آن پرداخت کند یا پرداخت کرده است.

XS
SM
MD
LG