لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۲

ترامپ دولت اوباما را به «تامین مالی تروریسم ایران» متهم کرد


نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مشخص نکرده منظورش از «آیت‌الله» دقیقا چه کسی است.
نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مشخص نکرده منظورش از «آیت‌الله» دقیقا چه کسی است.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده را به «تامین مالی از تروریسم ایران» متهم کرده است.

آقای ترامپ با هم‌رسانی گزارش روزنامه «وال‌استریت‌جورنال» در صفحه فیسبوک رسمی خود درباره پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران از سوی دولت آمریکا، نوشته است: «اوباما پس از اخاذی شدن از سوی آیت‌الله، تروریسم ایران را تامین مالی می‌کند».

نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مشخص نکرده که منظورش از «آیت‌الله» دقیقا چه کسی است.

خبرگزاری فرانسه هم بیانیه‌ای از آقای ترامپ منتشر کرده که در آن با انتقاد از «حمل و نقل هوایی پول ترور» گفته شده که ۴۰۰ میلیون دلار پول نقدی که به ایران منتقل شده، «بدون شک راه خود را به دستان تروریست‌ها پیدا خواهد کرد».

دونالد ترامپ پیشتر هم با انتقاد از هیلاری کلینتون، رقیب دمکرات خود گفته بود که «وزیر خارجه [سابق] بی‌کفایت ما کسی بود که مذاکرات برای دادن ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران را شروع کرد. یک رسوایی».

حملات شدید آقای ترامپ و دیگر جمهوری‌خواهان از دولت باراک اوباما در حالی ادامه دارد که کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا، اتهام «باج» دادن به ایران برای آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران را رد می‌کنند.

دولت آمریکا می‌گوید که جمهوری‌خواهان از این مسئله به عنوان دستاویزی جدید برای مخالفت خود با توافق هسته‌ای با ایران استفاده می‌کنند.

با وجود این، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید هم تاکید کرده که آمریکا «از حمایت ایران از حزب‌الله لبنان و دولت بشار اسد آگاه است» و «حتما ممکن است که بخشی از این پول برای این حمایت صرف شود».

اما آقای ارنست گفته است: «بخش اعظم این پول صرف تقویت ضعف‌های اقتصاد ایران شده و این چیزی است که ما پیش‌بینی می‌کردیم».

روزنامه وال‌استریت‌جورنال، چاپ آمریکا، گزارش داده که دولت باراک اوباما در زمان عقد توافق اتمی با ایران و آزادی شهروندان آمریکایی در این کشور، معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را با هواپیما به ایران فرستاده است.

به نوشته این روزنامه، این ۴۰۰ میلیون دلار بخشی از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری است که به عنوان اصل و جریمه دیرکرد یک قرارداد خرید تسلیحاتی میان ایران و آمریکا که پس از انقلاب اسلامی معلق شده بود، پرداخت شده است.

ایران و آمریکا در دی‌ماه ۱۳۹۴ یک برنامه تبادل زندانی میان خود را به اجرا گذاشتند. بر اساس این برنامه، ایران پنج زندانی آمریکایی که چهار تن از آنها تابعیت ایرانی هم داشتند، آزاد کرد و در برابر آمریکا نیز هفت ایرانی زندانی در این کشور را به ایران منتقل کرد.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال اکنون گزارش داده که آمریکا معادل ۴۰۰ میلیون دلار در ارزهای دیگر و در پالت‌های چوبی، از طریق هواپیمای باربری ناشناسی به ایران فرستاد و جمهوری اسلامی تا از بارگیری پول در هواپیما مطمئن نشد، شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد نکرد.

XS
SM
MD
LG