لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

جلسه اضطراری شورای امنیت پس از آزمایش‌های موشکی کره شمالی


کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی و فرماندهانش
کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی و فرماندهانش

اعضای شورای امنیت پس از آزمایش‌های موشکی کره شمالی در روز چهارشنبه، جلسه اضطراری تشکیل داده و آن را محکوم کردند. اما قطعنامه‌ای در مورد آن صادر نشده‌است؛ آمریکا و متحدان آن خواستار تحقیق سازمان ملل متحد در مورد آزمایش‌ها شده‌اند.

کره شمالی روز ۱۳ مرداد ماه دست به آزمایش دو موشک بالستیک و میان‌برد از نوع نودونگ (رودونگ) زد. یکی از موشک‌ها در مرحله اولیه پرتاب منفجر شد، اما دومی پس از طی هزار کیلومتر در آب‌های ژاپن فرود آمد. آن‌طور که نماینده ژاپن در سازمان ملل متحد گفته است این موشک در آب‌های منطقه ویژه اقتصادی ژاپن فرود آمده و پیش از آزمایش آن، توکیو هیچ اطلاعی از پرتابش نداشته‌است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

کورو بسشو سفیر ژاپن در سازمان ملل متحد گفته‌است «این موضوع نقض خیلی جدی قعطنامه‌های سازمان ملل متحد است.»

پیونگ‌یانگ به دلیل آزمایش‌های نظامی هسته‌ای و ادامه پرتاب آزمایشی‌ موشک‌هایش، با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو است.

در پی آزمایش روز چهارشنبه نیز شورای امنیت به شکل اضطراری تشکیل جلسه داد و آزمایش‌ها را محکوم کرد. اما این جلسه به تصویب قطعنامه‌ای منتهی نشده است. به نظر می‌رسد چین، از اعضای صاحب حق وتو در شورای امنیت، با تصویب قطعنامه موافق نباشد. طی هفته‌های گذشته و با اعلام تصمیم نهایی سئول و واشینگتن برای ایجاد یک سامانه دفاعی فوق‌پیشرفته در خاک کره جنوبی، پکن به‌تاکید از این موضوع انتقاد کرده‌است.

در عین‌حال گزارش‌ها حاکی‌ست ایالات متحده و متحدان آن، از جمله ژاپن، کره جنوبی و استرالیا، خواستار تحقیق سازمان ملل در مورد پرتاب‌های اخیر شده‌اند؛ آنچه می‌تواند به تصویب تحریم‌های هدفمند بیانجامد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید در نامه‌ای که این کشورها به کمیته ناظر بر قعطنامه‌های سازمان ملل نوشته‌اند، خواستار آن شده‌اند تا این کمیته «به دقت در مورد جزئیات» مربوط به آزمایشی موشکی در ۲۹ تیر ماه تحقیق کند. در آن تاریخ نیز کره شمالی سه موشک اسکاد و یک نودونگ آزمایش کرده بود.

این تحقیقات می‌تواند چهره‌ها و شرکت‌های مربوط به آزمایش‌ها را برملا کند، آنچه می‌تواند تحریم‌های هدفمندی را علیه آن‌ها در پی داشته باشد. چین و روسیه از این درخواست حمایت نکرده‌اند.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، به نقل از سفیر این کشور در سازمان ملل گفته است در سال جاری میلادی، کره شمالی ۱۳ دور دست به آزمایش موشک‌های بالستیک زده و در مجموع ۲۹ نوع ِ مختلف از آنها را پرتاب کرده‌است.

«او جون»، سفیر کره جنوبی در سازمان ملل، می‌گوید پیونگ‌یانگ دیگر آزمایش‌های اتفاقی انجام نمی‌دهد، بلکه در حال انجام هدفمند آزمایش‌هاست و هدف جامعی را برای افزایش توانایی خود در پی گرفته‌است: «این مسئله نه تنها چالشی عظیم در برابر جامعه جهانی‌ست که تهدیدی اساسی علیه کشورهای منطقه به شمار می‌رود».

استفان دویاریچ، سخنگوی سازمان ملل متحد، ساعاتی پس از انجام آزمایش روز چهارشنبه به آن واکنش نشان داده و گفت این سازمان «عمیقا نگران» آزمایش‌ها است.

روزنامه رسمی کره شمالی، رودونگ شینمون، یک روز پیش از پرتاب موشک‌ها، در مقاله‌ای بار دیگر آمریکا و کره جنوبی را تهدید کرده و گفته بود «پایانی دردناک در انتظار مزدوران استعمارگران است».

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ با پنج دور تحریم از سوی سازمان ملل روبه‌رو شده‌است. این کشور در عین حال با قحطی و گرسنگی نیز روبه‌رو است به طوری‌که برخی آمار از مرگ بیش از ۳ میلیون نفر طی سال‌های گذشته، به دلیل گرسنگی خبر می‌دهند. روزنامه رسمی کره شمالی نیز در بهار گذشته هشدار داده بود احتمالا مردم باید خود را برای یک دوره دیگر از خوردن ریشه گیاهان آماده کنند.

XS
SM
MD
LG