لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

گفته‌های فرمانده پدافند هوایی ایران در مورد بازداشت ملوان‌های آمریکایی


یک قایق سبک «ریورین» نیروی دریایی آمریکا؛ دو قایق از این نوع طی وقایع ماه گذشته توقیف و ملوان‌های آن بازداشت شدند
یک قایق سبک «ریورین» نیروی دریایی آمریکا؛ دو قایق از این نوع طی وقایع ماه گذشته توقیف و ملوان‌های آن بازداشت شدند

در ادامه واکنش‌های مقام‌های ایرانی به وقایع بازداشت ملوان‌های آمریکایی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی «خاتم‌الانبیا» می‌گوید ایران «۱۲ فروند موشک را آماده شلیک» به جنگنده‌های آمریکایی کرده بود.

سپاه پاسداران ایران، ماه گذشته ۱۰ ملوان نیروی دریایی آمریکا را که به دلیل اشتباه ناوبری وارد آب‌های ایران شده بودند، بازداشت کرد.

این افراد در نهایت یک روز بعد آزاد شدند، اما رسانه‌های دولتی و مقام‌های ارشد ایرانی پس از آزادی ملوان‌ها همچنان به موضوع واکنش نشان داده‌اند.

در تازه‌ترین این واکنش‌ها سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیای ارتش ایران، ۱۸ بهمن ماه، در یک برنامه تلویزیون دولتی گفته‌است آنها ۱۲ موشک را آماده پرتاب به سوی جنگنده‌های اف ۱۸ آمریکا کرده بودند.

به گفته این مقام ارتش، جنگنده‌های آمریکایی در پی توقیف قایق‌های آمریکایی به پرواز درآمدند، به مرزهای ایران نزدیک شدند و به اخطارهای اولیه پاسخی ندادند.

سرتیپ اسماعیلی می‌گوید «ولی وقتی دیدند سیستم‌های موشکی ما روشن و روی آنها قفل کرد، بلافاصله پاسخ دادند که البته آنها ۳۰ ثانیه فرصت نداشتند و بعد از این زمان قطعا موشک‌ها شلیک می‌شد.»

سرتیپ فرزاد اسماعیلی
سرتیپ فرزاد اسماعیلی

به گفته آقای اسماعیلی پس از این رخدادها «لیدر هواپیماهای آمریکایی تماس گرفت و گفت ما برای شما خطری نداریم، فقط از شما خواهش می‌کنیم که بگویید آیا نیروهای ما در سلامت هستند که به آنها پاسخ داده شد، شما از مرزهای ما دور شوید، حق نزدیکی ندارید و با نیروهای شما نیز طبق قوانین بین‌المللی برخورد خواهد شد و اخبار آن را خواهید شنید.»

گزارش اولیه ارتش ایالات متحده از جریان بازداشت ملوان‌های آمریکایی حاکی‌ست که آنها از برخورد اولیه نیروهای ایران با ملوان‌ها که قایقشان دچار مشکل فنی شده بود، مطلع شده‌اند. اما دقایقی بعد رابطه مقر آمریکایی با آنها قطع می‌شود. در همان زمان هم عملیات گسترده‌ای برای یافتن آنها آغاز شده است.

به گفته ارتش آمریکا آنها تلاش‌ کرده‌اند با یگان‌های مستقر در جزیره فارسی، جایی که ملوان‌ها به آن انتقال داده شدند، ارتباطات برقرار کنند. از طرف دیگر تلفنی موضوع را به اطلاع گارد ساحلی ایران نیز رسانده‌اند. اما ساعاتی بعد یک ناو آمریکایی از سوی ایران پیامی در ارتباط با بازداشت ملوان‌ها دریافت کرده‌است.

سرتیپ فرزاد اسماعیلی می‌گوید قرارگاه تحت فرماندهی او «از ساعت ۶ عصر تا ۲ صبح درگیر این عملیات بود». به گفته این مقام نظامی پس از آن ساعت، هواپیماهای آمریکایی ۶۰ مایل از مرزها دور شدند، اما گشت‌زنی آنها و فعال بودن سامانه‌های موشکی ایران همچنان ادامه داشته است.

برخی چهره‌ها و مقام‌های آمریکایی، از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا کارشناسان قوانین بین‌المللی به موضوع بازداشت ملوان‌ها واکنش نشان داده‌اند. در ایران نیز این موضوع به‌طور گسترده‌ای با واکنش مقام‌های ارشد ایران روبه‌رو شده‌است؛ در حالی‌که رهبر جمهوری اسلامی به پنج فرمانده سپاه به خاطر این وقایع «نشان فتح» داده‌است، گروهی از کارشناسان حقوق دریایی در آمریکا گفته‌اند بازداشت ملوان‌های آمریکایی «نقض خطرناک قوانین بین‌المللی بوده است». به گفته این گروه بر اساس حقوق دریایی سازمان ملل متحد که ایران نیز کنوانسیون مربوط به آن را امضا کرده است، شناورهای جنگی از مصونیت مطلق برخوردار هستند و تا زمانی که دست به عملیات جنگی نزده‌اند، می‌توانند به طور مرتب و با سرعت از قلمرو آب‌های کشور دیگر عبور کنند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در پی آزادی ملوان‌ها از جان کری، وزیر خارجه آن کشور، به خاطر «تعاملات دیپلماتیکی که در این خصوص داشته» قدردانی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG