لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

«پیشروی» شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق، به‌سوی مرز سوریه


شبه‌نظامیان شیعه از حشد الشعبی در تصویری از دسامبر ۲۰۱۶ در اطراف موصل
شبه‌نظامیان شیعه از حشد الشعبی در تصویری از دسامبر ۲۰۱۶ در اطراف موصل

خبرگزاری رویترز به نقل از شبه‌نظامیان شیعه عراقی که از حمایت تهران برخوردار هستند، می‌گوید آن‌ها با تصرف شماری از روستاهای تحت کنترل «داعش» در غرب موصل، پیشروی بیشتری به‌سوی مرز سوریه کرده‌اند. پیش از این گزارش‌هایی از تحکیم مواضع ارتش سوریه در نزدیکی مرز عراق نیز منتشر شده بود.

بنا بر گزارش رویترز نیروهای موسوم به «حشدالشعبی» موفق شده‌اند کنترل چند منطقه، از جمله روستای «کوجو» را در دست گیرند؛ «کوجو»، جایی‌ست که گروه «حکومت اسلامی» در سال ۲۰۱۴، و در اوج پیشروی‌های خود در سوریه و عراق، صدها زن ایزدی را در آن به گروگان گرفت.

بنا بر گزارش‌ها، دولت مرکزی عراق قصد دارد مناطق مرزی با سوریه را، در هماهنگی با نیروهای ارتش سوریه، که آن نیز از حمایت ایران برخوردار است، کنترل کند. در عین‌حال رویترز می‌گوید برقراری رابطه میان دو طرف مرز، به بشار اسد و نیروهای حامی او در جنگ داخلی سوریه دست بالا را خواهد داد.

خبرگزاری رویترز در ۲۴ اردیبهشت ماه به نقل از فرماندهان «ارتش آزاد سوریه» گفته بود، نیروهای دولتی سوریه و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، دست به تقویت نیرو در مناطق نزدیک مرز عراق و اردن زده‌اند. در آن زمان گفته شده بود «صدها نیروی ارتش و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران، مجهز به تانک و جنگ‌افزارهای سنگین» به شهر «سبع بیار» اعزام شده‌اند. مناطق مرزی سوریه با عراق، محل آموزش برخی شورشیان سوری توسط ائتلاف به رهبری آمریکا نیز هست.

تنها چند روز پس از انتشار گزارش رویترز بود که واشینگتن اعلام کرد یک کاروان نظامی را که مربوط به ایران بوده، در جنوب سوریه هدف قرار داده‌است. گزارش شده بود این کاروان در حال حرکت به سمت پایگاه «تنف»، محل استقرار نیروهای ویژه آمریکا در استان شرقی دیرالزور، بود.

مناطق مرزی عراق با سوریه، در حال حاضر یا به‌طور عمده در کنترل پیش‌مرگه‌های کرد و اقلیم کردستان است، یا در تصرف نفرات گروه موسوم به «حکومت اسلامی».

ارتش و نیروهای امنیتی عراق در تلاش برای بازپس‌گیری موصل از نفرات داعش هستند. مقام‌های نظامی این کشور روز شنبه گفتند مرحله پایانی آزادسازی موصل، با حمله به بخش‌های باقی‌مانده از این شهر که هنوز در تصرف نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی‌ست، آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG