لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

پیشروی‌ها علیه «داعش» در سوریه، موضع‌گیری در اطراف فلوجه


عبادی در نزدیکی فلوجه
عبادی در نزدیکی فلوجه

گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه‌های مخالف سوری دست به پیشروی‌هایی علیه «حکومت اسلامی» در سوریه زده‌اند، همزمان نخست‌وزیر عراق برای حفاظت از جان غیرنظامیان دستور داده از سرعت عملیات در فلوجه کاسته شود.

عملیات اخیر در هر دو کشور عراق و سوریه از حمایت آمریکا برخوردار است. از سویی گروهی از مخالفان سوری مورد حمایت عربستان خواستار توضیحاتی در مورد عملیات گروه عمده مسلح مورد حمایت آمریکا شده‌اند.‎

در حاشیه فلوجه

در عراق، جایی که نیروهای مسلح دولتی، از یگان‌های ارتش تا شبه‌نظامیان شیعه و سنی، به فلوجه یورش برده‌اند، نخست‌وزیر دستور داده برای حفظ جان غیرنظامیان از شدت حملات کاسته شود.

حیدر عبادی در حالی از نیروهای نظامی عراق خواسته از سرعت پیشروی خود بکاهند، که سازمان ملل روز ۱۱ خرداد در مورد وقوع «فاجعه» و استفاده از غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» هشدار داده بود.

آقای عبادی ۱۲ خرداد ماه گفته است «اگر حفاظت از جان غیرنظامیان برایمان در اولویت نبود، می‌توانستیم سریع‌تر به این عملیات خاتمه دهیم».

نخست‌وزیر عراق افزوده است که نیروهای مسلح آن کشور در حاشیه فلوجه قرار دارند و «پیروزی نزدیک است».

فلوجه از نخستین شهرهای عمده عراق بود که در دو سال پیش به کنترل حکومت خودخوانده اسلامی درآمد. شهری در نزدیکی پایتخت که طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ نیز صحنه نبردهایی علیه نیروهای نظامی آمریکایی و نیز دولت مرکزی بود.

ایران نیز از مهم‌ترین حامیان منطقه‌ای دولت مرکزی عراق در نبردها علیه حکومت اسلامی، از جمله در فلوجه، به شمار می‌رود.

برآورد می‌شود که هنوز دست‌کم ۵۰ هزار نفر از شهروندان غیرنظامی داخل فلوجه گیر افتاده باشند.

خبرگرازی رویترز می‌گوید نیروهای عراقی در منطقه «النعیمیه» موضع گرفته‌اند و درگیری‌ها، همراه با تیراندازی، حملات هوایی و موشک‌پرانی ادامه دارد.

پیشروی‌های «سوریه دمکراتیک»

گزارش‌ها از سوریه حاکی‌ست گروهی عمده از مخالفان بشار اسد که از حمایت ایالات متحده برخوردار هستند، موفق شده‌اند مناطقی را در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه به تصرف خود در آورند که از اهمیت راهبردی زیادی برخوردار است.

عملیات اخیر برای قطع آخرین مفر ارتباطی گروه موسوم به حکومت اسلامی و ترکیه انجام می‌شود.

Unnamed Road, Manbij, Syria
Unnamed Road, Manbij, Syria

منطقه‌ای به گستردگی ۸۰ کیلومتر در شمال شهر «منبیج»، تنها مفر باقی‌مانده برای شبه‌نظامیان افراط‌گرا در دسترسی به مرز ترکیه‌است؛ مرزی که از طریق آن به نیروگیری، جمع‌آوری کمک و تسلیحات پرداخته‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های ایالات متحده می‌گوید یک گروه کوچک از مستشاران نیروهای ویژه عملیاتی آمریکا، پشت خط مقدم، از عمیلات منبیج پشتیبانی می‌کنند. در عین حال ائتلاف به رهبری آمریکا نیز با حملات هوایی از این پیشروی‌ها حمایت کرده‌است.

نیروهای سوریه دمکراتیک در مناطق شمال شرق این کشور
نیروهای سوریه دمکراتیک در مناطق شمال شرق این کشور

«نیروهای سوریه دمکراتیک» از مبارزان کرد و عرب سوریه تشکیل شده‌است. البته یک مقام آمریکایی گفته نبردها در منبیج عمدتا توسط عرب‌های سوریه انجام می‌شود و شمار اعضای «ی‌پ‌گ» (نیروهای کرد) در جبهه تازه کم‌تر است. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید عمده افراد حاضر را کردها تشکیل می‌دهند.

در کنار اینها، یک عضو ارشد «کمیته عالی مذاکرات»، گروه عمده طرف گفت‌وگوهای صلح در ژنو، که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است، به خبرنگاران گفته آنها خواستار توضیحاتی در مورد فعالیت «نیروهای سوریه دمکراتیک» هستند.

خانم بسمه قضمانی، عضو «کمیته عالی» در جمع خبرنگاران گفته، اعضای این هیئت می‌خواهند بدانند، نگاه ساکنان محلی به آنها (سوریه دمکراتیک) چگونه است، از نظر سیاسی چه موضعی دارند و «در ضمن [چرا] آنها حملاتی را به مواضع ارتش آزاد سوریه (دیگر گروه مسلح مخالف اسد) انجام داده‌اند».

ترکیه از دیگر کشورهایی‌ست که با بیان انتقاد و تردید به حضور «ی‌پ‌گ» در «نیروهای سوریه دمکراتیک»، واکنش نشان داده‌است. از منظر آنکارا فرقی بین این گروه و شورشیان پ‌کا‌کا وجود ندارد. به نظر می‌رسد تاکید مقام‌های آمریکایی در مورد حضور عمده عرب‌ها در عملیات اخیر، به شکلی نیز در واکنش به مواضع ترکیه صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG