لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۲

«حملات هوایی شدید» به ادلب کشته و زخمی برجای گذاشت


عکسی از حمله هوایی در دهم ماه مه به ادلب
عکسی از حمله هوایی در دهم ماه مه به ادلب

به گفته ناظران سوری، در موجی از حملات «سنگین» هوایی به ادلب، منطقه‌ای تحت کنترل شورشیان سوری، شماری کشته و زخمی شده‌اند. یک گروه عمده ناظر می‌گوید احتمالا جنگنده‌های روسی حملات را انجام داده‌اند.

ادلب در شمال شرقی سوریه قرار دارد و در فروردین ماه سال ۱۳۹۴ گزارش‌هایی از تصرف آن توسط گروه‌های عمدتا اسلام‌گرا منتشر شد. این شهر نزدیک به آزادراه استراتژیکی‌ست که دمشق را به حلب و استان لاذقیه، از پایگاه‌های اصلی بشار اسد، متصل می‌کند.

خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس به نقل از سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است می‌گویند «بین هفت تا ۱۰ مورد حمله» در شهر رخ داده‌است. یکی از حملات در منطقه‌ای انجام شده که بیمارستان ملی شهر قرار دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «کمیته محلی هماهنگی امور» در ادلب گفته است دست‌کم ۱۰ نفر در حمله به بیمارستان کشته شده‌اند، اما این گروه هنوز اطلاعی از شمار کشته‌شدگان در مناطق دیگر شهر ندارد.

دیدبان حقوق بشر سوریه گفته خود بیمارستان هدف قرار نگرفته، اما از حمله‌ای به نزدیکی آن آسیب دیده‌است.

گروه «دفاع مدنی»، که کمک و امدادرسانی انجام می‌دهد، شمار کشته‌شدگان و زخمی‌ها را بسیار بیشتر از برآوردهای دیگر عنوان کرده و می‌گوید «ده‌ها» نفر کشته و «صدها» نفر زحمی شده‌اند.

دست‌کم ۳ نفر از کشته‌شدگان از میان قربانیانی که آمار آنها در دست است، کودک هستند.

به گزارش رویترز سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید آنها بر این عقیده‌اند که حملات توسط جنگنده‌های روسی انجام شده‌است.

روسیه، در کنار ایران، از مهم‌ترین حامیان بشار اسد و حکومت او به شمار می‌روند.

گزارش این حملات یک روز پس از آن منتشر می‌شود که رئیس کمیته عالی مذاکرات که از مخالفان حکومت اسد تشکیل شده، با انتقاد از ناموفق بودن گفت‌وگوهای ژنو و آنچه «کم‌توجهی جامعه جهانی به رنج مردم سوریه» نامیده، از مقام خود کناره‌گیری کرد.

با وجود آتش‌بس شکننده‌ای که از اسفند ماه برقرار شده، مخالفان سوری بارها دولت را به بمباران و حملات به خود و غیرنظامیان ساکن در مناطق تحت کنترل خود متهم کرده‌اند. دولت سوریه نیز شورشیان را متهم کرده که به مناطقی که در کنترل دارد، راکت پرتاب کرده و یا حملات دیگر انجام می‌دهند. ایالات متحده بارها از ایران و روسیه خواسته بر دمشق فشار آورند تا به مفاد آتش‌بس پایبند بماند.

آخرین دور از مذاکرات صلح در ماه آوریل بی‌نتیجه ماند و مشخص نیست دور بعدی دقیقا در چه زمانی آغاز شود.

جنگ داخلی سوریه بیش از ۲۸۰ هزار قربانی برجای گذاشته است. گزارش‌هایی وجود دارد که شمار کشته‌شدگان را تا نزدیک به نیم‌میلیون نفر برآورد می‌کنند. نیمی از شهروندان سوری طی پنج سال گذشته آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG