لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

خشونت‌های عراق بار دیگر به بغداد کشیده شد


دو هفته پس از آغاز شورش‌ها در استان انبار عراق، تازه‌ترین گزارش‌ها از حمله به شهروندان غیرنظامی و درگیری میان شبه‌نظامیان و نیروهای ارتش در بغداد حکایت دارند.

۲۲ دی‌ماه حملات و بمب‌گذاری‌ها در نقاط مختلف آن کشور دست کم ۳۴ کشته بر جای گذاشت.

در میان کشته‌شدگان بسیاری غیرنظامی‌اند، از جمله گروهی از کارمندان که تحت تدابیر امنیتی در حال بازگشت سر کارهای خود در پایتخت بودند.

افراد مسلح با نیروهای نظامی عراق در جنوب و غرب پایتخت درگیر شده‌اند در عین حال خبرهایی از انفجار و تیراندازی هم در خود بغداد و هم در شمال عراق منتشر شده است.

شبه‌نظامیان، کنترل بخش‌هایی از فلوجه، در استان انبار را نیز در دست دارند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید کنترل یک شهر عمده در عراق طی ده سال گذشته و از زمان حمله آمریکا به آن کشور تازگی دارد.

فلوجه در ۱۵ دی‌ماه به تصرف گروه دولت اسلامی عراق و شام -از گروه‌های وفادار به القاعده- در آمده بود. در آن زمان هادی رازج، رئیس پلیس استان انبار، گفته بود که نیروهایش به طور کامل شهر را تخلیه کرده و اکنون در حاشیه‌های فلوجه مستقر شده‌اند.

دو روز پس از آن مقام های امنيتی عراق گفتند که ارتش اين کشور واحدهای تانک و خودروهای زرهی خود را در اطراف شهر فلوجه مستقر کرده است.

یک مقام شورای استان انبار به خبرنگار رادیو اروپای آزاد در محل گفته بود که نیروهای دولتی به همراه متحدان سنی خود، روز یکشنبه (روز گذشته) وارد شهر فلوجه می‌شوند.

روز یک‌شنبه انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده در محله عمدتا شیعه‌نشین کاظمیه و نیز محله‌ای علوی‌نشین در بغداد در مجموع ۱۴ کشته بر جای گذاشت.

در منطقه ابوغریب در جنوب پایتخت نیز چند نفر در پی درگیری میان نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان کشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از یک مقام امنیتی آن کشور کسانی که کشته شده‌اند غیرنظامی بوده و با شکیل گلوله از هلیکوپتر جان خود را از دست داده‌اند. یک مقام امنیتی دیگر اما گفته است، این امکان وجود دارد که شبه‌نظامیان نیز در میان کشته‌شدگان باشند.

بمبی نیز در منطقه منصور منفجر شده که دست‌کم یک کشته برجای گذاشته است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز از «هدف قرار گرفتن روزنامه‌نگاران» خبرهایی را منتشر کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، مردان مسلح یک گوینده تلویزیونی را خارج از محل سکونتش در موصل هدف قرار داده و کشته‌اند. یک خبرنگار دیگر نیز در موصل پی انفجار بمبی که به خودرویش وصل شده بود زخمی شده است.

یک خبرنگار در محل به این شبکه گفته است که اتحادیه صنفی روزنامه‌نگاران پیامی تهدیدآمیز در مورد هدف قرار گرفتن آن‌ها دریافت کرده است. به گفته این خبرنگار این پیام را گروهی از وفاداران به القاعده فرستاده‌اند.

خبرگزاری فرانسه با استناد به آماری که از مقام‌های امنیتی و امدادگر گرفته می‌گوید ۴۲۰ نفر در ماه ژانویه (طی دو هفته گذشته) در عراق کشته شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز شنبه به نقل از رئیس اداره بهداشت استان انبار عراق گزارش داده بود که در جریان درگیری‌های دو هفته گذشته در این استان، دست‌کم ۶۰ تن کشته و حدود ۳۰۰ تن نیز زخمی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG