لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

پلیس ترکیه با معترضان در استانبول درگیر شد


یکی از معترضان در کادیکوی
یکی از معترضان در کادیکوی
بنا بر گزارش‌ها از ترکیه، در سومین روز از تازه‌ترین دور اعتراض‌هایی که در آن کشور رخ داده است، پلیس برای متفرق کردن راهپیمایان مخالف دولت در استانبول از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرده است.

پنج‌شنبه، ۲۱ شهریور، سومین روز از تظاهرات تازه مخالفان دولت رجب طیب اردوغان به شمار می‌رود.

گزارش‌ها از کشته شدن یکی از تظاهرکنندگان در شهر انتاکیه در جنوب ترکیه حکایت دارند.

گزاش‌ها حکایت از آن دارند که مرگ این تظاهرکننده در ۱۰ سپتامبر (سه روز پیش) باعث شده است تا مخالفان دولت در شهر استانبول به خیابان‌های بیایند.

وب‌سایت روزنامه حریت نوشته است که تظاهرات در خود انتاکیه، در حمایت از تظاهرات دانشجویان در آنکارا صورت گرفته بود که «ساخت و ساز جاده‌ای در دانشگاه فنی خاورمیانه (ODTÜ)» دلیل آن عنوان شده است.

«حریت» می‌گوید راهپیمایان در نقاط مختلفی از استانبول تجمع کردند، برخی تجمعات پس از ساعت ۹ شب آغاز شد.

خبرگزاری فرانسه شمار تظاهرکنندگان «خشمگین» در کادیکوی، یکی از ناحیه‌های آسیایی استانبول، را بین دو تا سه هزار نفر عنوان کرده است.

یورونیوز از بازداشت دست‌کم ۴۰ نفر خبر داده است.

همزمان در انتاکیه نیز مراسم تدفین معترضی که کشته شده، برگزار شد.

برخی از معترضان به رسانه‌های ترک‌زبان گفته‌اند که این معترض بر اثر برخورد گلوله حامل گاز اشک‌آور به سرش کشته شده است.

مقام‌های ترک، دست داشتن در مرگ این معترض را تکذیب کرده‌اند.

معترضی که در اتاکان کشته شده، شمار قربانیان اعتراض‌های تابستان در ترکیه را به شش نفر رسانده است. یک افسر پلیس نیز بر اثر پرت شدن از روی پلی که محل تجمع راه‌پیمایان بوده کشته شده است.

تازه‌ترین دور اعتراض‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه در ماه‌های گذشته صحنه اعتراضات و راه‌پیمایی‌های گسترده‌ای علیه دولت رجب طیب اردوغان بوده است.

مخالفان اردوغان، او و دولتش را به داشتن منش دیکتاتوری و یا اسلامی کردن کشور متهم می‌کنند. اما نخست‌وزیر ترکیه هوادرانی نیز دارد که او را رهبر رشد اقتصادی آن کشور طی سال‌های گذشته می‌دانند.

اعتراضاتی که در پایان بهار آغاز شد، نخست جنبه حمایتی از محیط زیست استانبول را داشت.

اما حمله پلیس به معترضان در پارک گزی استانبول، جایی که تجمعات چند روزی بود برگزار می‌شد، این اعتراضات را از دهم خرداد ماه گذشته وارد مرحله تازه‌ای کرد.

پس از آن بود که راه‌پیمایی‌های گسترده‌ای در شهرهای مختلف ترکیه در مخالفت با دولت اردوغان شکل گرفت که از آن‌ها به عنوان سخت‌ترین چالش این دولت طی سال‌های گذشته یاد می‌شود.

این اعتراضات به شکل خیابانی اخیرا فروکش کرده بود.
XS
SM
MD
LG