لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

آمریکا خواستار آزادی کبودوند و روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شد


آقای کبودوند از سال ۱۳۸۶ در زندان است
آقای کبودوند از سال ۱۳۸۶ در زندان است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه، نهم اردیبهشت، خواستار آزادی محمد صدیق کبودوند، روزنامه‌نگار و کنشگر حقوق بشر، و همه روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شده است.‎

جان کربی، نهم اردیبهشت ماه، در کنفرانس خبری خود، به طور مشخص به نام محمد صدیق کبودوند اشاره کرده و گفته او ۹ سال را در زندان گذرانده در نتیجه به مهلت تعیین‌شده لازم برای ارائه درخواست تخفیف در مجازات رسیده‌است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، بنا بر گزارش‌ها سرپرست زندان اوین نیز پیشنهاد آزادی زودهنگام او را داده‌است.

آقای کربی از دولت ایران خواسته تا او را آزاد کند. سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده خواستار آزادی همه خبرنگاران و شهروند-روزنامه‌نگاران ایرانی که در زندان هستند، شده‌است.

محمد صديق کبودوند، دبير کل «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» و مدير مسئول روزنامه توقيف شده «پيام مردم» بود. او از تيرماه سال ۱۳۸۶ در زندان به سر می‌برد. طی این زمان، نزدیک به ۶ ماه را در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين به سر برد.

دادگاه انقلاب او را به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» از طريق تشکيل و اداره «سازمان حقوق بشر کردستان» و فعاليت در آن، به ۱۰ سال و به جرم «تبليغ عليه نظام» به يک سال زندان محکوم کرده است.

جلال اقدامی، سخنگوی این تشکل، پیشتر در گفت‌وگویی با رادیو فردا تاکید کرده بود که «سازمان حقوق بشر کردستان» فعالیت‌های سیاسی ندارد، زیر عنوان مشخصی فعالیت‌ می‌کند و نه اقدامات «برانداز» دارد، نه «مخفی».

please wait

No media source currently available

0:00 0:00:00 0:00
لینک مستقیم

آقای کبودوند در زمانی که در زندان بود، در سال ۱۳۸۸ برنده جایزه سال مطبوعات بریتانیا نیز شد. در بيانيه این جایزه گفته شده بود که او به خاطر فعاليت‌های روزنامه‌نگاری و حقوق بشری‌اش، نقش مهمی در خلق شبکه جامعه مدنی برای جوانان و فعالان کرد داشته است.

طی سال‌های گذشته در مورد وضعیت سلامت محمد صدیق کبودوند نیز نگرانی‌های مختلفی ابراز شده‌است.

واکنش تازه وزارت خارجه آمریکا به وضعیت آقای کبودوند در حالی‌ست که طی روزهای گذشته گروه‌های مختلفی از استادان دانشگاه، فعالان سیاسی و مدنی با نامه‌هایی به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل خواستار آزادی و بستری شدن زندانیان سیاسی بیمار در ایران شده‌اند. این نامه‌ها پس از آن منتشر می‌شود که امید کوکبی، فیزیک‌دان نخبه، در زندان دچار سرطان کلیه شد.

XS
SM
MD
LG