لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

لاوروف: ایران آماده بود گام‌هایی فراتر از انتظار بردارد


وزیر خارجه روسیه بار دیگر ابراز امیدواری کرده است که در ادامه گفت‌وگوها در روزهای پیش رو روندی سازنده در پیش گرفته شود
وزیر خارجه روسیه بار دیگر ابراز امیدواری کرده است که در ادامه گفت‌وگوها در روزهای پیش رو روندی سازنده در پیش گرفته شود
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ۲۷ آبان ماه در گفت‌وگویی با روزنامه روسیسکایا گازیتا، ضمن اشاره به گفت‌وگوهای خود با همتای آمریکایی خود گفته است در مذاکرات ژنو ایران حاضر بود گام‌هایی فراتر و سریع‌تر از آنچه طرف‌ها در آغاز سال تصور می‌کردند، بردارد.

وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی با عنوان «صبحانه کاری» این روزنامه شرکت کرده بود و به پرسش‌های گوناگونی از مسائل مربوط به بحران سوریه تا برنامه اتمی ایران پاسخ می‌داد.

آقای لاوروف به گفت‌وگوی خود با جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده نیز اشاره کرده و نظر همتای آمریکایی خود را «تائید» کرده است که «نباید فرصت را از دست بدهیم، چون گام‌هایی که ایران برداشته مطابق خواست جامعه جهانی و بسیار بسیار مهم است».

وزیر خارجه روسیه می‌گوید در مورد گفت‌وگوهای ژنو شایعات زیادی مطرح شده است. با این همه او نمی‌خواهد فعلا در مورد جزئیات تازه‌ترین دور مذاکرات حرفی بزند؛ چرا که «مذاکرات همچنان ادامه دارد».

وزیر خارجه روسیه بار دیگر ابراز امیدواری کرده است که در ادامه گفت‌وگوها در روزهای پیش رو روندی سازنده در پیش گرفته شود.

لاوروف از توقف غنی‌سازی در حد پنج درصد در مذاکرات نیز گفته، اما جزئیاتی در این مورد ارائه نکرده است.

موضوع احتمال رضایت ایران به غنی‌سازی در خاک خود در حدی پایین پیشتر نیز مطرح شده بود.

روزنامه جام‌جام، چاپ تهران، در مهر ماه گذشته از قول رامین مهمان‌پرست سخنگوی پیشین وزرات خارجه ایران در یک نشست رسانه‌ای در قزاقستان گفته بود: «در مقطعی می‌خواهيد غنی سازی پنج درصد را به دليل نياز جدی و صرفه اقتصادی خود انجام دهيد، اما گاهی برای غنی سازی ۲۰ درصد چون نياز کم است و توليد آن صرفه اقتصادی نيز ندارد، اگر تامين سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران را تضمين کنند، اين موضوع قابل مذاکره خواهد بود.»

سرگئی لاوروف و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، طی روزهای گذشته در مورد تازه‌ترین گفت‌وگوهای اتمی اظهارنظرهایی کرده‌اند.

آقای لاوروف پیش از این نیز گفته بود «بخت مناسبی» برای توافق میان ایران و کشورهای ۵+۱ وجود دارد.

او ۲۵ آبان ماه، دو روز پیش از تازه‌ترین مصاحبه‌اش، در دهلی نو گفته بود: «نقاط مشترک مشخص شده‌اند و اختلافات اساسی بر سر مسائلی که بايد با اقدامات عملی حل بشوند، وجود ندارد. مسئله، فرمول بندی درست درکی است که در زبان ديپلماتيک به دست آمده تا آن را به يک سند مشترک واقعی به جای چيزی که از بيرون تحميل می‌شود، تبديل کنيم.»

از مقام‌های آمریکایی نیز گفته‌هایی در مورد «بخت رسیدن به توافق» طی روزهای گذشته منتشر شده است.

از جمله در همان روز ۲۵ آبان ماه یک مقام بلندپایه آمریکایی که نامش فاش نشده است، گفته بود: « «ما هفته آینده (مذاکرات پیش رو) به شدت تلاش خواهیم کرد. نمی‌دانم که به توافق می‌رسیم یا نه. به نظرم کاملا امکان دارد که بتوانیم به توافق برسیم٬ اما همچنان موضوعات دشواری برای مذاکره وجود دارد.»

آخرین گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۵+۱ در تاریخ ۱۶ تا ۱۸ آبان‌ماه در ژنو سوئیس برگزار شد. دور جدید این مذاکرات نیز از روز ۲۹ آبان آغاز خواهد شد.
XS
SM
MD
LG