لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

بازداشت یک نفر در فرودگاه هیترو در پیوند با حمله انتحاری منچستر


در این تصویر که «پلیس منچستر بزرگ» منتشر کرده عبیدی، عامل حمله انتحاری این شهر، لحظاتی پیش از منفجر کردن بمب خود دیده می‌شود
در این تصویر که «پلیس منچستر بزرگ» منتشر کرده عبیدی، عامل حمله انتحاری این شهر، لحظاتی پیش از منفجر کردن بمب خود دیده می‌شود

پلیس بریتانیا اعلام کرد یک مرد را فرودگاه هیتروی لندن، در ارتباط با حمله انتحاری منچستر، بازداشت کرده‌است. با این حال مشخص نیست فرد بازداشت‌شده در خود فرودگاه دستگیر شده یا در جریان تبادل متهمان به بریتانیا فرستاده شده‌است.

پلیس بریتانیا در بیانیه‌ای که ۱۷ خرداد ماه منتشر شده گفته است «این مرد ۳۸ ساله مظنون به اقداماتی‌ست که با اقدامات تروریستی در پیوند هستند، و در حال حاضر در بازداشت به‌سر می‌برد».

در این بیانیه آمده است که بازداشت این فرد «از قبل برنامه‌ریزی شده بود و هیچ تهدید مستقیمی متوجه فرودگاه [هیترو] نبوده‌است».

فرودگاه هیتروی لندن، شلوغ‌ترین فرودگاه اروپا به‌شمار می‌رود و پلیس مشخص نکرده مظنون را در خود فرودگاه بازداشت کرده یا او را پس از آن‌که در جریان تبادل احتمالی متهمان، به هیترو رسیده، تحویل گرفته‌است.

در حمله انتحاری اول خرداد ماه در جریان کنسرت یک خواننده موسیقی پاپ در منچستر ۲۲ نفر کشته و ۵۹ نفر زخمی شدند که بسیاری از آن‌ها را نوجوانان و کودکان تشکیل می‌دادند. از جمله یکی از قربانیان دختربچه‌ای هشت ساله بود.

چندی پس از وقوع انفجار پلیس هویت مهاجم انتحاری را اعلام کرد: سلمان عبیدی، زاده بریتانیا از پدر و مادری اهل لیبی. پس از حمله شماری از مظنونان به طرح و برنامه‌ریزی آن بازداشت شدند. وزیر کشور بریتانیا نیز گفته‌است اعضای «یک شبکه» تحت تعقیب قرار دارند و شماری از آن‌ها «هنوز بازداشت نشده‌اند».

در حال حاضر بنا بر آنچه مقام‌های امنیتی بریتانیا اعلام کرده‌اند ۱۹ نفر در آن کشور بازداشت شده‌اند که ۱۲ نفر از آن‌ها بدون وارد شدن اتهامی، آزاد شده‌اند.

پدر و یکی از برادران عامل حمله انتحاری نیز در لیبی در بازداشت به‌سر می‌برند. مقام‌های دولت لیبی در طرابلس گفته‌اند برادران عبیدی عضو گروه موسوم به «حکومت اسلامی» هستند. این گروه مدعی شده حمله را یکی از «سربازانش» انجام داده‌است.

دو هفته پس از حمله انتحاری منچستر، در جریان حملاتی در ساعت‌های پایانی شنبه‌شب ۱۳ خرداد ماه، یک خودرو چندین عابر را روی پل لندن زیر گرفت، و افرادی که سوار بر آن بودند با چاقو به مردم حمله کردند. این واقعه هفت کشته برجای گذاشته و پلیس بریتانیا آن را نیز «حمله تروریستی» نامیده‌است.

XS
SM
MD
LG