لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

یکی از مظنونان حملات در لندن «چهره افراطی شناخته‌شده‌ای» بود


از راست: رضوان و بات
از راست: رضوان و بات

پلیس بریتانیا هویت دو تن از مظنونان به انجام حملات مرگبار لندن را فاش کرده‌است. یکی از این افراد، به نام خرم شهزاد بات، جوانی ۲۷ ساله‌ و چهره افراطی نسبتا شناخته‌شده‌ای‌ست، که برخی اقدامات او شک و تردید یکی از همسایگانش را نیز برانگیخته بود.

حملات لندن توسط سه مهاجم انجام شده که نخست سوار بر یک خودرو شهروندان را روی پل لندن (لاندن بریج) زیر گرفتند، و سپس با چاقو به مردمی که در محله‌ای در نزدیکی بودند حمله‌ور شدند. مجموعا هفت نفر جان خود را از دست داده و نزدیک به ۵۰ نفر زخمی شدند. سه مهاجم هشت دقیقه پس از رسیدن نیروهای پلیس از پا درآمدند.

اسکاتلندیارد از میان سه مظنون به انجام حملات شنبه‌شب، نام دو تن را آشکار کرده‌است: خرم شهزاد بات، ۲۷ ساله، زاده پاکستان و ساکن شرق لندن، و راشد رضوان، ۳۰ ساله که هنوز اطلاعات چندانی در مورد او در دست نیست.

خرم بات، پیش از این در یک مستند با نام «همسایه جهادی»، در یکی از شبکه‌های بریتانیا در سال گذشته نشان داده شده بود. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید همسایگان او، چهره‌اش را از روی فیلمی که دیده بودند به خاطر دارند و گفته‌اند به یاد می‌آورند او در جریان مراسمی در اطراف بزرگ‌ترین مسجد لندن، پرچمی سیاه با حروف عربی سفیدی در دست داشته که شبیه پرچم گروه موسوم به «حکومت اسلامی» بود.

گروه موسوم به حکومت اسلامی، ادعا می‌کند «واحدی» از این گروه حملات لندن را انجام داده‌است. مقام‌های امنیتی بریتانیا همچنان در حال تحقیق در مورد نحوه اقدامات مهاجمان لندن هستند.

آسوشیتدپرس در عین حال می‌گوید یکی از همسایگان خرم بات، نزدیک به ۱۸ ماه پیش با پلیس تماس گرفته و به آن‌ها گفته این فرد را دیده که با شماری از کودکان محله در حال صحب در مورد «عقاید افراطی» خود بوده‌است.

مهاجم دومی که هویتش آشکار شده، رشید رضوان، از نام خانوادگی الخضر نیز استفاده می‌کرده و ادعا کرده بود که مراکشی و لیبایی است. بنا به گفته مقام‌های پلیس، او از دو تاریخ تولد متفاوت استفاده می‌کرد، که بنا بر یکی ۲۵ سال و بنا بر دیگری ۳۰ سال داشت.

هویت مهاجم سوم حملات هنوز فاش نشده‌است.

گل و پیام‌های مردم در نزدیکی یکی از مناطقی که حملات شنبه‌شب انجام شده‌است
گل و پیام‌های مردم در نزدیکی یکی از مناطقی که حملات شنبه‌شب انجام شده‌است

مقام‌های دولتی می‌گویند از نزدیک به ۵۰ نفری که در جریان حملات لندن زخمی شدند، ۳۶ نفر هنوز در بیمارستان هستند و وضعیت ۱۸ نفر از آن‌ها همچنان وخیم است.

روز دوشنبه مراسم یادبودی برای قربانیان، در فیلدپارک، نزدیک «لاندن بریج» برگزار شد. پلیس لندن در عین حال در همان روز عملیات تازه‌ای را در ارتباط با واقعه شنبه‌شب انجام داده و شمار نامشخصی را بازداشت کرده‌است.

XS
SM
MD
LG