لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۵

اشپیگل: آمریکا یک دهه است که مکالمات مرکل را شنود می‌کند


آنگلا مرکل
آنگلا مرکل
هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در تازه‌ترین گزارش خود درباره موضوع جاسوسی‌های تلفنی از سوی سازمان امنیت ملی آمریکا می‌گوید، ایالات متحده از زمان جرج بوش در سال ۲۰۰۲ تلفن شخصی صدر اعظم آلمان را در فهرست شنودها قرار داده است.

به نوشته این مجله، تلفن آنگلا مرکل تا ژوئن گذشته که باراک اوباما از برلین، پایتخت آلمان، دیدار کرد در فهرست شنود قرار داشته، در نتیجه سازمان امنیت ملی می‌توانسته به مدت یک دهه مکالمات صدر اعظم آلمان را شنود کند.

این گزارش می‌گوید شنود مکالمات این سیاست‌مدار عالی‌رتبه اروپایی، حتی پیش از آنکه او صدر اعظم آلمان شود، وجود داشته است.

البته این هفته‌نامه افزوده است که در مورد این‌که این نظارت تلفنی چگونه انجام می‌شده است، اطلاعاتی در دست نیست.

اشپیگل در عین حال به مدرکی از سازمان امنیت ملی اشاره می‌کند که بر اساس آن این ساز و کار امنیتی، شاخه جاسوسی‌ای که قانونا به ثبت نرسیده بود در سفارت آمریکا در برلین داشته؛ موضوعی که «تهدیدی بزرگ برای روابط آمریکا با دولتی دیگر» عنوان شده است.

در حال حاضر نیز روابط آمریکا و هم‌پیمانان اصلی آن کشور در قاره اروپا با تهدید روبه‌روست؛ طی روزهای گذشته انتشار گزارش‌های گوناگون در مورد شنود و جاسوسی مکالمات اروپایی‌ها با اعتراضات و واکنش‌های گسترده‌ای در این قاره روبه‌رو بوده است.

جزئیات این شنودها در این گزارش‌ها مشخص نیست، اما برخی از آنها حتی از شنود مکالمات ده‌های میلیون فرانسوی خبر می‌دهند، آنچه رئیس‌جمهوری آمریکا آن را تحریف‌شده نامیده است.

در عین حال رئیس سازمان امنیت داخلی و خارجی آلمان، عالی‌رتبه‌ترین مقام امنیتی آن کشور، هفته آینده میلادی راهی واشینگتن آمریکا می‌شود تا تحقیقات در مورد شنود مکالمات صدر اعظم آلمان «پیش‌روی داشته باشد»؛ تحقیقاتی که رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر قول آن را داده بود.

باراک اوباما در گفت‌وگوی تلفنی چند روز پیش خود با خانم مرکل به او اطمینان خاطر داده بود که مکالماتش شنود نمی‌شوند. البته این موضوع مشخص نکرده است که آیا در گذشته هم شنود نمی‌شده است.

در عین حال روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ نیز در گزارشی -بدون ارائه جزئیات- آورده که رئیس‌جمهوری ایالات متحده به صدر اعظم آلمان گفته است او چیزی درباره شنود مکالمات مرکل نمی‌دانسته است.

خبرگزاری آلمان، د پ آ، می‌گوید چنین سخنی خود به طور غیرمسقیم حکایت از نظارت بر مکالمات آنگلا مرکل دارد.

پیشتر نیز اشپیگل گزارشی منتشر کرده بود که حکایت از شنود مکالمات آنگلا مرکل داشت.

پیش از این نیز گزارش‌های مشابهی در مورد جاسوسی مکالمات، ایمیل‌ها و حتی پیامک‌های رئیسان جمهوری برزیل و مکزیک با واکنش‌های گسترده‌ای در آمریکا جنوبی روبه‌رو شده بود.

این گزارش‌ها بنا بر اسنادی منتشر می‌شوند که ادوارد اسنودن، یک کارمند پاره‌وقت ساز و کارهای امنیتی آمریکا با خود همراه دارد.

او اینک در روسیه پناهنده است و آمریکا او را تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

«اسنادی» که از طریق او در رسانه‌ها منتشر شده‌اند از شنود، جاسوسی، نظارت و ردیابی مکالمات تلفنی، ایمیل‌ها، پیامک‌ها و ارتباطات مجازی شهروندان غیرسیاسی تا سیاستمداران عالی‌رتبه حکایت دارد. آنچه طی ماه‌های گذشته با اعتراضات گوناگون و واکنش‌های کاخ سفید روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG