لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

واپسین نبردهای موصل «در کم‌تر از یک کیلومترمربع» جریان دارد


تصویری از داخل یک خودروی زرهی ارتش عراق باقی‌مانده‌هایی از شهر قدیم موصل را نشان می‌دهد
تصویری از داخل یک خودروی زرهی ارتش عراق باقی‌مانده‌هایی از شهر قدیم موصل را نشان می‌دهد

یکی از فرماندهان ارشد نیروهای نظامی عراق گفته است، درگیری‌ها با نفرات گروه موسوم به «حکومت اسلامی» به کم‌تر از یک کیلومتر مربع از مناطق قدیمی شهر موصل محدود شده و این شهر به‌زودی آزاد خواهد شد.

سرهنگ سلام العبیدی، چهارم تیر ماه به خبرگزاری فرانسه گفته است در حال حاضر «۶۵ تا ۷۰ درصد» از شهر قدیم موصل آزاد شده و درگیری‌ها به کم‌تر از یک کلیومتر مربع محدود شده‌است.

سرهنگ عبیدی خود در شهر قدیم موصل و در چند متری باقی‌مانده‌های مسجد قدیمی این شهر، مسجد نوری، با خبرنگاران گفت‌وگو کرده‌است. گروه موسوم به حکومت اسلامی چندی پیش مسجد جامع النوری موصل را منفجر کردند. رهبر این گروه، موسوم به ابوبکر بغدادی، در این مسجد ادعای خلافت کرده بود.

آزادسازی موصل در عراق، یک پیروزی کلیدی علیه نفرات «حکومت اسلامی» به‌شمار می‌رود؛ سه‌ سال پس از آنکه این گروه در اوج پیشروی در عراق و سوریه، مناطقی گسترده از هر دو کشور را اشغال کرد.

شهر قدیم موصل پیش و پس از انفجار مسجد نوری

​این تصاویر هوایی مناطقی از شهر قدیم موصل را، پیش و پس از انفجار مسجد النوری، نشان می‌دهند.

نیروهای نظامی عراق که از حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار هستند، در مهر ماه گذشته عملیات برای بازپس‌گیری موصل را آغاز کرد. هم‌زمان شماری از شبه‌نظامیان عمدتا کـرد سوریه که آن‌ها نیز از حمایت ائتلاف بهره‌مندند، در حال پیش‌روی به قلب رقه، و باز‌پس‌گیری مرکز اصلی حضور داعش در سوریه هستند.

این پیش‌روی‌ها در حالی صورت گرفته که یک دیپلمات ارشد روس، هفته پیش، اعلام کرد بغدادی به‌احتمال خیلی زیاد در جریان حمله هوایی روسیه کشته شده‌است. این موضوع هنوز به‌طور رسمی به تائید نرسیده‌است.

نیروهای نظامی عراق می‌گویند «خلیفه اسلامی» البغدادی در آن کشور، اکنون به یک کیلومتر مربع و «چند صد شبه‌نظامی» محدود شده‌است، اما نبردها سخت‌تر از آن‌چه به‌نظر می‌رسد، است؛ چراکه همین محدوده کوچک همچنان محل حضور شمار زیادی از غیرنظامیان است.

ارتش عراق احتمال می‌دهد شبه‌نظامیان داعش که در محاصره قرار گرفته‌اند تا آخرین نفر به مبارزه ادامه دهند. محمد التمیم، یکی از فرماندهان عراقی گفته است آن‌ها «تسلیم نمی‌شوند» و «در نتیجه اگر کشته نشوند، آخرین گزینه‌ای که دارند منفجر کردن خودشان است».

ژنرال عبدالوهاب السعدی، از فرماندهان ارشد نیروهای ضدتروریسم نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است «در روزهای آینده عملیات را به‌پایان می‌رسانیم. لحظات پایانی بسیار نزدیک است».

بنا بر گزارش‌ها، مردم مناطق آزادشده‌ی موصل، روز یک‌شنبه برای نخستین‌بار طی سه سال گذشته، مراسم پایان ماه رمضان را بدون حضور گروه «حکومت اسلامی» برگزار کرده‌اند. هرچند عید فطر در حالی برگزار شده که مسجد نوری، با ۸۵۰ سال قدمت، و بخش‌های بزرگی از شهر، به ویرانه تبدیل شده یا آسیب دیده‌است.

XS
SM
MD
LG