لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

«داعش» مردم در حال فرار از منطقه‌ای در موصل را «به گلوله بسته‌است»


یک دختر نوجوان که توانسته از موصل بگریزد؛ بدون یک با و در پی جان باختن شماری از اعضای خانواده‌اش
یک دختر نوجوان که توانسته از موصل بگریزد؛ بدون یک با و در پی جان باختن شماری از اعضای خانواده‌اش

خبرگزاری رویترز می‌گوید، طی دو روز گذشته، «ده‌ها غیرنظامی» در حال تلاش برای فرار از منطقه‌ای در موصل که محل درگیری میان نیروهای امنیتی عراق و نفرات گروه موسوم به «حکومت اسلامی» است، کشته شده‌اند.

یکی از خبرنگاران تلویزیونی رویترز ۱۳ خرداد گفته است پیکر مردان و زنان و کودکانی را، در خیابانی در منطقه زنجلی، یکی از کانون‌های اصلی درگیری‌های فعلی برای بازپس‌گیری موصل، روی زمین دیده‌است.

ارتش عراق شـشم خرداد ماه اعلام کرده بود در جریان عملیات برای آزادسازی آخرین محلات موصل، نیروهای ارتش به محله الشفاء و بیمارستان جمهوری، پلیس فدرال به منطقه الزنجلی، و نیروی ویژه ضدتروریسم نیز به محله الصحی‌الولی یورش برده‌اند.

چهار روز پس از آن، و در حالی‌که سازمان‌های فرادولتی ناظر، بار دیگر در مورد وضعیت شهروندان ابراز نگرانی کردند، شماری از ساکنان محلی گفتند نفرات «داعش» در خیابان های اطراف مسجد «النوری» در موصل را مسدود و سنگربندی کرده‌اند. آنچه ظاهرا بخشی از از آمادگی آنها برای «نبرد نهایی» برسر کنترل آخرین نقطه مهم تحت تصرفشان در خاک عراق است.

۱۱ خرداد ماه، نیروهای نظامی عراق گفتند محله الصحی‌الولی را به کنترل خود درآورده‌اند. بر پایه گزارش‌ها، حضور نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی به، شهر قدیم، منطقه الشفا و الزنجلی محدود شد.

رویترز اکنون به نقل از یکی از اعضای گروه امدادرسانی «فری بورما رنجرز» می‌گوید، از فراز ساختمانی رو به محله زنجلی دیده‌است که افراد داعش «طی دو روز گدشته، مردمی که در حال فرار بوده‌اند را به گلوله بسته‌اند».

به گفته دیو اوبانک، از «فری بورما رنجرز»، پیکر بیش از ۵۰ تن از جان‌باختگان در خیابان است: «ما با کمک دودهایی که آمریکایی‌ها ایجاد کردند و پشت یک تانک عراقی، توانستیم یک دختربچه و یک مرد را نجات دهیم».

ائتلافی به رهبری ایالات متحده به نیروهای عراقی در جریان نبرد در موصل کمک می‌کند.

موصل در سال ۲۰۱۴، در اوج پیش‌روی‌های «داعش» به دست به این گروه افتاد. در مسجد نوری این شهر، ابراهیم عواد ابراهیم علی محمد البدری‌، موسوم به ابوبکر بغدادی، ادعای خلافت بر «حکومت اسلامی در عراق و سوریه» کرد.

با این همه طی ماه‌های گذشته نیروهای نظامی و شبه‌نظامیان متحد دولت عراق، و نیز شبه‌نظامیان عمدتا کرد، که هر دو طرف از حمایت ائتلاف برخورد هستند، توانسته‌اند در موصل، و نیز به‌سوی رقه در سوریه، پیشروی‌های عمده‌ای بکنند.

XS
SM
MD
LG