لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

گروه حکومت اسلامی با سنگربندی در اطراف مسجد موصل آماده نبرد نهایی شد


ساکنان محلی شهر موصل گفتند که شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) خیابان های اطراف مسجد جامع النوری در موصل را مسدود و سنگربندی کرده اند. به نظر می رسد این اقدام، بخشی از آمادگی آنها برای نبرد نهایی برسر کنترل آخرین نقطه مهم تحت تصرف آنها در خاک عراق باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ساکنان محلی گفتند که طی ۴۸ ساعت گذشته دهها تن از شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی را دیده اند که در ساختمان های اطراف این مسجد متعلق به دوران قرون وسطی مستقر شده اند. این مسجد همان نقطه ای است که ابوبکر البغدادی، رهبر حکومت اسلامی در ژوییه سال ۲۰۱۴ میلادی تاسیس خلافت خودخوانده این گروه را اعلام کرد.

از تابستان سال ۲۰۱۴ که گروه حکومت اسلامی، شهر موصل و نواحی گسترده ای از خاک سوریه و عراق را تصرف کرد، پرچم های سیاه این گروه بر فراز این مسجد در اهتزاز بوده اند.

با این همه،‌ گروه حکومت اسلامی از آن هنگام به بعد مناطق گسترده ای از سرزمین های تحت تصرف خود را از دست داده است.

در این ارتباط، نیروهای عراقی با حمایت آمریکا در ابتدای سال جاری میلادی بخش شرقی موصل را بازپس گرفتند. این نیروها از روز یکشنبه تهاجم جدیدی برای آزاد کردن نواحی باقیمانده تحت کنترل گروه حکومت اسلامی در غرب موصل را آغاز کردند. این بخش ها شامل بخش قدیمی شهر موصل، محله ای که مسجد جامع النوری در آن واقع شده است و سه محله مسکونی همجوار آن در ساحل غربی رود دجله می شوند.

به نوشته رویترز، سقوط کامل موصل در عمل به معنای پایان عمر بخش عراقی حکومت گروه حکومت اسلامی خواهد بود.

در همین حال، در سوریه نیروهای کرد با حمایت حملات هوایی آمریکا درحال محاصره نیروهای گروه حکومت اسلامی در شهر رقه، پایتخت این گروه، در سوریه هستند.

در این میان، سازمان ملل متحد روز یکشنبه اعلام کرد هنوز هم حدود ۲۰۰ هزار تن در شرایط بسیار ناگواری در مناطق تحت کنترل گروه حکومت اسلامی در موصل زندگی می کنند، با کمبود شدید مواد غذایی، آب آشامیدنی و دارو مواجهند و به خدمات درمانی و بیمارستان دسترسی ندارند.

به نوشته رویترز، مسجد جامع النوری به مرکز نمادین عملیات آزادسازی غرب موصل تبدیل شده است و فرماندهان واحدهای عراقی به طور خصوصی ابراز امیدوار می کنند که در ماه رمضان بتوانند این مسجد را آزاد کنند.

هاشم الهاشمی، کارشناس امور امنیتی، که به نوشته رویترز، در زمینه مبارزه با گروه حکومت اسلامی به چند دولت خاورمیانه مشاوره می دهد گفت:«شبه نظامیان داعش می دانند که این مسجد هدف اصلی حملات خواهد بود. بنابراین خود را برای یک نبرد جدی آماده کرده اند.»

نبرد موصل که اکنون وارد هشتمین ماه خود شده است بیش از آنچه که انتظار می رفت طول کشیده و یکی از دلایل اصلی آن این است که شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی خود را بین غیرنظامیان پنهان کرده و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

نیروهای عراقی با پخش اعلامیه هایی در محلات مسکونی غرب موصل از مردم می خواهند که از این مناطق تحت کنترل گروه حکومت اسلامی فرار کنند ولی شدت نبردها مانع از فرار مردم شده است.

تاکنون حدود ۷۰۰ هزار تن، معادل یک سوم جمعیت موصل قبل از سال ۲۰۱۴، توانسته اند از این شهر بگریزند و اکنون در خانه اقوام و دوستان و یا اردوگاه های پناهجویی زندگی می کنند.

XS
SM
MD
LG