لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

مطهری: اکثر اصول‌گرایان در ایجاد شرایط فعلی مقصرند


علی مطهری که از نمایندگان محافظه‌کار به شمار می‌رفت، طی سال‌های گذشته از جمله مهم‌ترین منتقدان دولت ایران در مجلس شورای اسلامی‌ست.
علی مطهری که از نمایندگان محافظه‌کار به شمار می‌رفت، طی سال‌های گذشته از جمله مهم‌ترین منتقدان دولت ایران در مجلس شورای اسلامی‌ست.
علی مطهری، نماینده منتقد دولت در مجلس ایران، در گفت‌وگویی با روزنامه بهار که چهاردهم خردادماه منتشر شد، به «اکثر» اصولگرایان به دلیل «تملق»، «سکوت» و «حمایت غیرمنطقی» از دولت تاخت و آنها را مسئول «ایجاد شرایط فعلی» در ایران نامید.

این نماینده مجلس گفته است این افراد باید پاسخگو باشند و در قدم اول از مردم عذرخواهی کنند.

آقای مطهری می‌گوید «بالاخره این افراد در موقعیت‌هایی که باید انتقاد می‌کردند یا نقص‌ها و رفتارهای فرا قانونی را مطرح می‌کردند، سکوت کردند. متاسفانه بخشی از اصولگرایان التزام به ولایت‌فقیه را بهانه قرار دادند و از تخلفات دولت حمایت کردند. اما همان به ظاهر اصولگرایان، امروز و در ماه‌های پایانی دولت شروع به انتقاد از دولت کردند.»

علی مطهری می‌گوید مردم باید به سابقه این اصول‌گرایان توجه کنند و نه انتقاداتی که آنها در پایان عمر دولت علیه آن مطرح می‌کنند.

نماینده مجلس ایران می‌گوید فکر نمی‌کند یک رئیس‌جمهوری اصول‌گرا «بتواند تغییر چندانی در کشور ایجاد کند».

او در مورد انتخابات ۸۸ نیز به «برخی تخلفات» محمود احمدی‌نژاد اشاره کرده و گفته است «رفتاری که او در مناظره تلویزیونی یا تقسیم سهام عدالت در آستانه انتخابات داشت، مصداق بداخلاقی انتخاباتی و خرید رای بود».

آقای مطهری می‌گوید «راه تغییر همچنان از صندوق‌های رای می‌گذرد» و معتقد است «اگر یک فرد با تدبیر و خوش فکر به عنوان رئیس‌جمهوری کشور انتخاب شود، می‌تواند در تغییر شرایط کشور و احسن شدن اوضاع سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی نقش ایفا کند».

علی مطهری که از نمایندگان محافظه‌کار به شمار می‌رفت، طی سال‌های گذشته از جمله مهم‌ترین منتقدان دولت ایران در مجلس شورای اسلامی‌ست.

او که از طراحان سوال از رئیس‌جمهوری اسلامی در مجلس بود حتی پس از آنکه رهبر ایران در آذر ماه سال گذشته برای جلوگیری از آن، حکم حکومتی صادر کرد گفته بود این حکم «احمدی نژاد را از نظارت‌های بعدی مصون نمی‌کند و فقط برای طرح سوال از او معتبر است.»

طی هفته‌های گذشته نیز به انتقادهای خود از جمله به «فیلتر شد سایت‌های خبری» یا «رد طلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی» ادامه داده است.

آقای مطهری پس از رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بود صلاحیت آیت‌الله خمینی نیز «به فرض حیات» از سوی شورای نگهبان رد می‌شد، چرا که آیت‌الله خمینی هم «گاهی انتقاداتی داشتند».

او در مورد سعید جلیلی یکی از نامزدهای اصول‌گرای انتخابات پیش رو نیز با نامیدن او به عنوان «نامزد تندروها» گفته است باید از پیروزی او در انتخابات جلوگیری شود.

او در گفت‌وگوی تازه خود با روزنامه بهار گفته است «اگر کسی به عنوان رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شود که بخواهد روش مدیریتی هشت سال گذشته را ادامه دهد، هزینه‌های بیشتری به کشور تحمیل خواهد شد».

با این همه این نماینده مجلس از نامزد خاصی به عنوان نامزد مورد علاقه خود نام نبرده است.

انتخابات پیش روی مجلس ایران با هشت نامزد تایید صلاحیت شده انجام می‌شود که اکثر آنها از اصول‌گرایان به شمار می‌روند.

میان حسن روحانی و محمد رضا عارف، نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز هنوز ائتلافی صورت نگرفته است، اما اخیرا محمد رضا گفته است که به نظر اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی درباره ائتلاف گوش خواهد داد.

نامزدهای اصول‌گرا هم که اکثریت را تشکیل می‌دهند هنوز به ائتلافی دست نیافته‌اند.

انتخابات ایران که تنها از میان نامزدهای تایید صلاحیت شده به دست شورای نگهبان جمهوری اسلامی ممکن است، با انتقادهای ساز و کارهای مدافع آزادی و دمکراسی روبه‌روست که آن را دو از استانداردهای بین‌المللی می‌دانند.
XS
SM
MD
LG