لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

کره شمالی می‌گوید برای احیای مذاکرات اتمی آماده است


چو ریونگ‌هه، مدیر دفتر سیاسی ارتش خلق کره شمالی، به سفر سه روزه هیئت بلندپایه آن کشور به چین خاتمه داد
چو ریونگ‌هه، مدیر دفتر سیاسی ارتش خلق کره شمالی، به سفر سه روزه هیئت بلندپایه آن کشور به چین خاتمه داد
یک هیئت بلندپایه کره شمالی که اخیرا به چین سفر کرده است، نامه‌ای از طرف رهبر آن کشور به مقام‌های پکن ارائه کرد که در آن پیونگ‌یانگ برای برداشتن گام‌هایی که به احیای گفت‌وگوهای شش‌جانبه اتمی ختم شود، اعلام آمادگی کرده است.

اعضای هیئت بلند پایه کره شمالی روز جمعه سوم خرداد با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری خلق چین در پکن دیدار کردند.

به گزارش شین‌هوا، خبرگزاری رسمی چین، آقای شی در این دیدار بر خواست چین برای «خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره» تاکید کرده است.

یون‌هاپ، خبرگزاری کره جنوبی، در این مورد نوشته است که در این دیدار از خواست کره شمالی برای بازگشت به مذاکراتی که ممکن است به پایان برنامه اتمی آن کشور بیانجامد سخن رفته است.

چو ریونگ‌هه، مدیر دفتر سیاسی ارتش خلق کره شمالی، پس از این دیدار و تسلیم نامه کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، به سفر سه روزه هیئت بلندپایه آن کشور به چین خاتمه داد.

شین‌هوا، خبرگزاری رسمی چین، از قول رئیس‌جمهوری آن کشور نوشته است که پکن برای «خلع سلاح اتمی، برقراری امنیت و صلح در منطقه و بازگشت به گفت‌وگوهای اتمی نگاهی کاملاً جدی و مصمم دارد».

کره شمالی در مورد برنامه اتمی خود مذاکراتی را با کره جنوبی، ژاپن، چین، روسیه و آمریکا از سال ۲۰۰۳ میلادی و پس از خروج پیونگ‌یانگ از پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای آغاز کرد.

این گفت‌وگوها -که به مذاکرات شش‌جانبه معروف‌اند- تا سال ۲۰۰۷ میلادی بدون پیشرفت چشم‌گیری ادامه داشت، اما کره شمالی در نهایت از برنامه‌های اتمی خود در مقابل گرفتن کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه و عادی‌سازی رابطه با ژاپن و آمریکا چشم پوشید. در آن زمان کیم جونگ‌ایل، پدر رهبر فعلی، بر کره شمالی حکم می‌راند. اما در سال ۲۰۰۹ میلادی پس از آنکه شورای امنیت ساز ملل به یک آزمایش ناموفق موشکی در آن کشور واکنش نشان داد، کره شمالی گفت‌وگوها را تعلیق کرد.

پس از روی کار آمدن کیم جونگ‌اون، کره شمالی دست به انجام سومین آزمایش اتمی و چندین آزمایش موشکی زد که با واکنش تند کشورهای همسایه و آمریکا، قطع‌نامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و نگرانی‌های عمومی در جهان روبه‌رو شد.

گروه از کارشناسان در شرق آسیا دلیل انجام این آزمایش‌ها را جوان بودن رهبر جدید و تلاش او برای نشان دادن قدرت خود در میان ارتشیان آن کشور، که عمدتاً هم‌نسل پدر او هستند، عنوان کردند.

خبرگزاری رویترز اقدام اخیر کره شمالی در ابراز علاقه به بازگشت به گفت‌وگوهای شش‌جانبه را یک پیروزی دیپلماتیک برای چین عنوان کرده است.

چین کشوری‌ست که گفته می‌شود در میان سیاستمداران کره شمالی نفوذ زیادی دارد و در عین حال مهم‌ترین شریک اقتصادی و سیاسی آن کشور نیز به شمار می‌رود.

با این همه در ماه‌های گذشته پیونگ‌یانگ به درخواست‌های پکن برای انجام ندادن آزمایش‌های موشکی بیشتر و کاهش تنش در منطقه توجه چندانی نکرده بود. هر چند در هفته‌های گذشته میزان تنش‌های لفظی کمتر شد و هفته پیش کره شمالی هیئتی بلندپایه را برای دیدار با مقام‌های چین به آن کشور فرستاد.

با وجود آنکه برخی خبرگزاری‌ها از پیروزی دیپلماتیک چین در مورد سفر این هیئت بلند پایه سخن گفته‌اند برخی از کارشناسان در کره جنوبی از آن به عنوان «فرصتی که پیونگ‌یانگ به بهانه آن برای خود زمان می‌خرد» نام برده‌اند.

مقام‌های سئول از نامه رهبر کره شمالی استقبال کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG