لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

نشانه‌هایی از «افزایش تولید پلوتونیوم» در کره شمالی وجود دارد


تصویری ماهواره‌ای از مرکز فناوری اتمی یانگ‌بیان
تصویری ماهواره‌ای از مرکز فناوری اتمی یانگ‌بیان

یک گروه برجسته ناظر بر امور کره شمالی می‌گوید نشانه‌هایی وجود دارد که این کشور در حال تولید مجدد پلوتونیوم برای افزایش احتمالی توان زرادخانه هسته‌ای خود است.

تحلیل‌گران در موسسه کره و آمریکا در دانشگاه تحقیقاتی جانز هاپکینز، ۱۷ شهریور ماه گفته‌اند فعالیت‌های اتمی در تاسیسات اصلی کره شمالی افزایش پیدا کرده است.

تحلیلگران با استناد به تصاویر ماهواره‌ای که از تاسیسات «یانگ‌بیان» (یونگ‌بیون) گرفته شده، می‌گویند در دو سایت این مرکز، فعالیت‌های زیادی رصد شده است.

از جمله این فعالیت‌ها در راکتور ۵ مگاواتی اصلی کره شمالی در تولید پلوتونیوم لازم برای جنگ‌افزار هسته‌ای دیده شده است.

تاسیسات یانگ‌بیان، یا «مرکز تحقیقات اتمی یانگ‌بیان»، کانون اصلی فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی در شمال آن کشور است. این مرکز تولید مواد شکاف‌پذیر لازم برای آزمایش‌های نظامی سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ را بر عهده داشت.

تحلیلگران دانشگاه جانز هاپکینز، به طور دقیق قادر نیستند دلیل افزایش فعالیت‌های هسته‌ای را مشخص کنند، اما خبرگزاری فرانسه به نقل از آنها می‌گوید احتمالات بالا، به مواردی مانند احیای روند فعالیت، یا جابه‌جایی تجهیزات آلوده بر می‌گردد.

این فعالیت‌ها می‌تواند به روند تازه‌ای از تولید پلوتونیوم نیز مربوط شود.

در نوشته‌ای انتشار یافته در وب‌سایت گروه آمده است «اگر این موارد اثبات شود، آنگاه نشان از برداشته شدن گام مهمی از سوی کره شمالی برای توسعه زرادخانه اتمی‌اش دارد».

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز هفته گذشته به افزایش فعالیت‌های اتمی کره شمالی اشاراتی کرده بود.

این در حالی‌ست که کم‌تر از سه هفته پیش، کره جنوبی هشدار داده بود همسایه شمالی آماده آزمایش یک موشک قاره‌پیمای جدید نیز می‌شود.

یک منبع امنیتی به خبرگزاری دولتی کره جنوبی، «یون‌هاپ»، گفته بود بنا بر تصاویر تازه، کره شمالی خود را برای پرتاب موشکی، بزرگ‌تر از موشک‌های نسل «اون‌ها-۳» آماده می‌کند. زمان پرتاب احتمالی این موشک نیز ۱۰ اکتبر (یک ماه دیگر) برآورده شده که هفتادمین سالگرد تاسیس «حزب کارگر» کره شمالی‌ست.

تحقیقات تازه‌ای در ایالات متحده نشان می‌دهد که کره شمالی در حال افزایش زرادخانه اتمی خود در پنج سال پیش رو است و ممکن است تا ۱۰۰ بمب اتمی تا سال ۲۰۲۰ تولید کند.

XS
SM
MD
LG