لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۵

آمریکا و کره جنوبی: تحریکات بیشتر پیونگ‌یانگ تحمل نخواهد شد


کارتر و هان (جلو نفر اول و دوم از راست) می‌گویند کره شمالی باید فورا فعالیت‌های نظامی اتمی خود را متوقف کند
کارتر و هان (جلو نفر اول و دوم از راست) می‌گویند کره شمالی باید فورا فعالیت‌های نظامی اتمی خود را متوقف کند

وزیران دفاع ایالات متحده و کره جنوبی با ابراز «نگرانی عمیق» از فعالیت‌های اتمی و نظامی کره شمالی، می‌گویند آنها «تحریکات نظامی بیشتر» پیونگ‌یانگ را تحمل نخواهند کرد.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا و هان مین‌کو، همتای او از کره جنوبی، روز دوشنبه ۱۱ مرداد ماه، از کره شمالی خواستند فورا اقدامات خود در رابطه با برنامه اتمی‌اش را متوقف کند.

در بیانیه مشترک این دو «نگرانی عمیقی» در مورد نیت پیونگ‌یانگ برای انجام آزمایش موشک دوربرد جدید و آزمایش‌های اتمی ابراز شده است.

همزمان با دیدار مقام‌های دفاعی دو کشور، سئول میزبان نخست‌وزیر ژاپن و نخست‌وزیر چین نیز هست که طی دیداری سه‌جانبه با رئیس‌جمهوری کره جنوبی در مورد لزوم اقدام برای جلوگیری از فعالیت‌های اتمی کره شمالی گفت‌وگو کرده‌اند.

دیدار سه‌جانبه رهبران سه قدرت شرق آسیا پس از نزدیک به چهار سال و در حالی انجام می‌شود که روابط سئول، توکیو و پکن طی ماه‌های گذشته تنش‌های تازه‌ای را به خود دیده است.

وزیر دفاع ایالات متحده یک روز پیش از صدور بیانیه مشترک همراه همتای کره‌ای خود، گفته بود اتحاد دو کشور «مستحکم و پولادین» است.

حاکمان کره شمالی در ماه‌های پیش رو به استقبال هفتادمین سالگرد تشکیل حزب کارگران آن کشور می‌روند. حزبی که طی سال‌های گذشته تحت رهبری سه نسل از خاندان «کیم» کنترل کره شمالی را در دست داشته است. کشوری که به مرور رابطه‌اش با جهان خارج به حداقل رسیده است، صاحب فناوری نظامی اتمی‌ست و سازمان ملل در سال ۲۰۱۴، وضعیت بد حقوق بشر در آن را «غیر قابل مقایسه» در جهان معاصر ارزیابی کرده است.

در ماه‌های گذشته نگرانی‌هایی در این مورد که پیونگ‌یانگ در هفتادمین سالگرد تشکیل حزب کارگران اقدام به آزمایش‌های موشکی یا اتمی جدید خواهد کرد، مطرح شده است.

بیانیه جدید وزیران دفاع کره جنوبی و آمریکا نیز ظاهرا اشاره‌ای به این اقدامات احتمالی دارد.

خبرگزاری دولت کره جنوی، یون‌هاپ، می‌گوید موضوع کره شمالی در مرکز مذاکرات دو طرف در سئول قرار دارد و برنامه اقدام مشترک برای مقابله با «تهدیدهای ناشی از موشک‌های بالستیک» کره شمالی نیز در آن مطرح می‌شود.

افزایش همکاری‌های سه جانبه اطلاعاتی آمریکا-کره جنوبی-ژاپن برای رصد فعالیت‌های کره شمالی، از دیگر موضوعاتی‌ست که «احتمال دارد» در گفت‌وگوهای مقام‌های دفاعی دو طرف مطرح شود.

XS
SM
MD
LG