لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

آمریکا به کره شمالی علیه انجام «اقدامات تحریک‌آمیز» هشدار داد


کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در جلسه کمیسیون ارشد نظامی حزب حاکم آن کشور
کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در جلسه کمیسیون ارشد نظامی حزب حاکم آن کشور

پس از آنکه حکومت کره شمالی اعلام کرد تولید پلوتونیوم و غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا را در یکی از مهم‌ترین مراکز هسته‌ای خود از سر می‌گیرد، واشینگتن به پیونگ‌یانگ، در مورد دست زدن به هرگونه اقدام تحریک‌آمیزی هشدار داده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، ۲۴ شهریور ماه، گفته است کره شمالی «باید از دست زدن» به اقداماتی «که تنها به افزایش تنش در منطقه می‌انجامد خودداری کرده و بر اجرای تعهدات بین‌المللی خود متمرکز شود».

کره شمالی در همان روز و پیش از هشدار آمریکا، اعلام کرد که تاسیسات تولید پلوتونیوم و غنی سازی اورانیوم با خلوص بالا در مرکز هسته‌ای یانگ‌بیان «بازیابی، تغییر یا تنظیم شده‌اند و کار عادی خود را از سر گرفته‌اند».

پیش از این، یک گروه برجسته ناظر بر امور کره شمالی گفته بود نشانه‌هایی وجود دارد که این کشور در حال تولید مجدد پلوتونیوم برای افزایش احتمالی توان زرادخانه هسته‌ای خود است.

همزمان با هشدار تازه واشینگتن به پیونگ‌یانگ، گزارش تازه‌ای در مورد آغاز ساخت‌وسازها برای ایجاد یک تاسیسات هسته‌ای جدید در آن کشور، نیز منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یون‌هاپ، موسسه علوم و امنیت بین‌الملل، که مقر آن در آمریکا است و در زمینه مقابله با گسترش سلاح‌های هسته‌ای فعالیت می‌کند، می‌گوید از تاسیسات تازه در مرکز «یانگ‌بیان»، احتمالا برای «شکاف ایزوتوپ، از جمله تریتیوم (ایزوتوپی از هیدروژن)» استفاده خواهد شد.

«مرکز تحقیقات اتمی یانگ‌بیان» (نیانگ‌بیان)، کانون اصلی فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی است و در شمال آن کشور قرار دارد.

سخنگوی کاخ سفید ایالات متحده گفته موضع آن کشور و جهان تغییرناپذیر است و کره شمالی، به عنوان کشوری با بمب اتمی، پذیرفتنی نیست.

کره شمالی پیشتر آمریکا و متحدان اصلی آن در شرق آسیا، در صدر آنها کره جنوبی و ژاپن، را تهدید کرده است.

کره جنوبی طی هفته‌های گذشته هشدار داده که همسایه شمالی در حال ساختن سکوی پرتابی، احتمالا برای یک موشک قاره‌پیما جدید است که اندازه آن از موشک‌های پیشین آن کشور، بزرگ‌تر است و در نتیجه احتمال آن می‌رود که برد آن نیز بیشتر باشد.

کیم مین‌ساک، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی، روز سه‌شنبه گفت چنین چیزی یک «تحریک جدی» به شمار خواهد رفت. هرچند او تاکید کرده است که سئول هنوز نشانه‌ای از اینکه پیونگ‌یانگ، دست به پرتاب این موشک احتمالی خواهد زد، ندیده است.

XS
SM
MD
LG