لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

کری: تحریم‌ها برای مهار تهدید کره شمالی ناکافی است


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید که برای پایان بخشیدن به تهدید اتمی کره شمالی به چیزی بیش از تحریم‌ها نیاز است، چرا که قطع ارتباط کره شمالی با بازار جهانی باعث شده که فشارهای اقتصادی آمریکا در مقایسه با مورد ایران، کمتر اثرگذار باشد.

آسوشیتدپرس که این سخنان آقای کری را روز چهارشنبه ۲۵ شهریور از واشینگتن مخابره کرده، به نقل از رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا نوشته است که هدف آمریکا در مورد کره شمالی، همچنان تغییر نکرده و ایالات متحده به دنبال راه حلی صلح‌آمیز برای خلع سلاح اتمی کره شمالی است.

در عین حال آقای کری که پس از «گفت‌وگوهای راهبردی با دپلیمات‌های ارشد آفریقای جنوبی» به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌گفت، از اشاره به راه‌های احتمالی مکمل تحریم‌های کره شمالی نکرده است.

کره شمالی روز سه‌شنبه ۲۴ شهریور، در بیانیه‌ای دولتی اعلام کرد که تأسیسات تولید پلوتونیوم و غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا در مجتمع هسته‌ای یونگ بیونگ «بازیابی، تغییر یا تنظیم شده‌اند و کار عادی خود را از سر گرفته‌اند».

اعلام از سرگیری فعالیت تأسیسات تولید سوخت بمب اتمی کره شمالی، تنها یک روز پس از آن بود که این کشور هشدار داده بود آماده است پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر را از سر بگیرد. این موشک‌ها قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند و می‌توانند حتی تهدیدی برای خاک آمریکا باشند.

کره شمالی گفته است که این آزمایش در هفتادمین سالگرد تأسیس حزب حاکم این کشور در هجدهم مهر ماه انجام خواهد گرفت.

«تصمیم بنیادین ایران»

آقای کری در ادامه سخنان خود یادآور شده که رهبران جمهوری اسلامی «تصمیمی بنیادین» گرفتند [و نشان دادند] که «خواهان تغییر مسیر و پایان دادن به انزوای خود در جامعه جهانی هستند، [موضوعی] که بسیار مهم‌تر از تعقیب برنامه سلاح هسته‌ای بود».

با این حال بر اساس ارزیابی آقای کری، کره شمالی همچنان چنین تصمیمی را اتخاذ نکرده است.

وزیر خارجه آمریکا افزوده است که ایالات متحده و متحدانش تا جایی به فشار بر کره شمالی ادامه خواهند داد که رهبران این کشور درک کنند که «مردم‌شان و کشورشان، هرگز به پیش نخواهند رفت مگر آنها به تعهدات بین‌المللی‌شان پایبند باشند».

در عین حال آقای کری بدون اشاره به جزئیات بیشتر اشاره کرد که ممکن است راهبرد مواجه با کره شمالی متفاوت با راهبرد مواجهه با تهران باشد.

آمریکا پیش از این نیز از زبان جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، هشدار داده بود که کره شمالی «باید از دست زدن» به اقداماتی «که تنها به افزایش تنش در منطقه می‌انجامد خودداری کرده و بر اجرای تعهدات بین‌المللی خود متمرکز شود».

جاش ارنست روز سه‌شنبه ساعتی پس از اعلام از سرگیری فعالیت تأسیسات سوخت بمب اتمی کره شمالی، اعلام کرد که ایالات متحده و جهان تغییرناپذیر است و کره شمالی، به عنوان کشوری با بمب اتمی، پذیرفتنی نیست.

کره شمالی دهه هاست که در زمینه تکمیل یک موشک دوربرد و چند منظوره تلاش می‌کند. این کشور پس از ناکامی‌های پیاپی سرانجام در اواخر سال ۲۰۱۲ توانست نخستین ماهواره خود را با یک موشک دوربرد به فضا پرتاب کند.

در آن زمان شورای امنیت اعلام کرد که آزمایش فناوری موشک بالستیک ممنوع بوده و به همین دلیل تحریم‌هایی را علیه پیونگ یانگ وضع کرد.

تصمیم شورای امنیت خشم کره شمالی را برانگیخت و این کشور سومین آزمایش هسته‌ای خود را در فوریه ۲۰۱۳ انجام داد که محکومیت‌ها و قطعنامه‌های بیشتری را علیه پیونگ یانگ به دنبال آورد.

XS
SM
MD
LG