لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

پوتین: اسناد پاناما توطئه است


ولادیمیر پوتین می‌گوید دوست نزدیک او کار بدی نکرده‌است
ولادیمیر پوتین می‌گوید دوست نزدیک او کار بدی نکرده‌است

رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید دوست نزدیک او هیچ کار بدی نکرده‌، اسناد پاناما «توطئه» آمریکا و هدف از آن «ایجاد بی‌ثباتی در روسیه» است. از سوی دیگر نخست‌وزیر بریتانیا پذیرفته در صندوق تاسیس‌شده از سوی پدرش، سهام داشته است.

واکنش سران جهان به آغاز آنچه «بزرگ‌ترین افشاگری تاریخ» نامیده می‌شود، ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، می‌گوید دوست نزدیک او سرگئی رولدوگین، نوازنده‌ای که در «اسناد پاناما» از او نام برده شده، «هیچ کار بدی نکرده است».

بنا بر «اسناد پاناما»، آقای رولدوگین با کمک شرکت پانامایی «موساک فونسکا»، و سرمایه‌گذاری خارج از کشور، یک «امپراتوری» بزرگ تجاری ساخته که احتمال دارد با رهبر روسیه نیز مرتبط باشد.

اما پوتین، ۱۹ فروردین ماه، طی یک سخنرانی برای هوادارانش در سن‌پترزبورگ گفته همه اینها توطئه‌ای برای بی‌ثبات کردن روسیه است: «مخالفان ما، از اتحاد و ثبات ملت روسیه در هراس هستند. آن‌ها می‌خواهند ما را از درون تکان دهند.»

او تاکید کرده که هیچ فسادی در کار نبوده و دوست نوازنده‌اش نه «میلیاردها دلار» بلکه مقدار کمی پول درآورده و تقریبا همه آن پول‌ها را هم خرج خریدن لوازم گران‌بهای موسیقی کرده و در حال تحویل آنها به سازمان‌های دولتی است؛ «من از داشتن چنین دوستی به خودم می‌بالم».

از دیگر رهبران جهان که به انتشار اسناد پاناما واکنش نشان داده، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا است.

بر اساس اسناد افشاشده از شرکت حقوقی «موساک فونسکا»، پدر آقای کامرون، از جمله مشتریان این شرکت بود و با استفاده از روش‌های پنهانی، یک صندوق سرمایه‌گذاری به راه انداخته بود.

نخست‌وزیر بریتانیا، پذیرفته که همراه همسرش در این صندوق سهام داشته و درآمدی نیز به دست آورده است.

او به شبکه آی‌تی‌وی گفته است که همراه سامانتا، همسرش، در صندوق «بلرمور» سهام داشته و پیش از رسیدن به مقام نخست‌وزیری این سهام را فروخته است.

کامرون در عین حال تاکید می‌کند، هرگز این موضوع را که خانواده‌ای ثروتمند دارد، پنهان نکرده است. البته دفتر این مقام ارشد بریتانیایی، پرسش‌ها در مورد سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را «مسائل شخصی» توصیف کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید انتشار اسناد پاناما، مشکل جانبی دیگری را نیز برای کامرون همراه آورده است؛ «ویرجرین آیلندز» جایی که در این اسناد به عنوان یکی از مراکز اصلی فرار مالیاتی از آن نام برده شده، از مناطق تحت کنترل بریتانیا است. این موضوع تلاش‌های نخست‌وزیر آن کشور، به عنوان کسی که ادعای مبارزه با «فرار مالیاتی» دارد را زیر سوال می‌برد.

اسناد پاناما که بالغ بر ۱۱.۵ میلیون سند از شرکت «موساک فونسکا» است، به دست روزنامه آلمانی «سوددویچه تسایتونگ» رسید و با روزنامه‌نگارانی از ده‌ها کشور جهان در میان گذاشته شد. هماهنگی در کنکاش و انتشار این اسناد توسط «کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی» انجام شده است. این گروه تحقیقاتی که مرکز آن در واشینگتن است می‌گوید همه آنها را منتشر نخواهد کرد و تنها بخشی که برای افکار عمومی مهم است را علنی می‌کند.

XS
SM
MD
LG