لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

نخستین سفر پاپ فرانسیس به ترکیه


پاپ فرانسیس
پاپ فرانسیس

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، برای نخستین بار از زمانی که به این مقام انتخاب شده است، روز جمعه ۷ آذر، به ترکیه سفر کرده و طی سه روز از آنکارا و استانبول دیدار می‌کند.

این چهارمین بار است که یک پاپ به ترکیه سفر می‌کند.

در نخستین روز سفر، رهبر کلیسای کاتولیک، در آنکارا با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

پس از آنکارا پاپ فرانسیس برای دو روز به استانبول می‌رود؛ جایی که علاوه بر بازدید از بناهای تاریخی شهر به دیدار بارتولومئوس اول، اسقف اعظم قسطنطنیه، خواهد رفت.

پیش از پاپ فرانسیس، پاپ بندیکت شانزدهم، در سال ۲۰۰۶ میلادی به ترکیه سفر کرده بود. سفری که زیر سایه گفته‌های پاپ پیشین در مورد «خشونت و اسلام» با اعتراضات و جنجال‌هایی همراه بود.

روزنامه حریت از سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نقل کرده است که «اتحاد تمدن‌ها، گفت‌وگو بین فرهنگ‌ها، بیگانه‌هراسی، مبارزه با نژادپرستی و توسعه سیاسی منطقه» از محورهای گفت‌وگوها و دیدارهای پاپ فرانسیس است.

رادیو تلویزیون دولتی ترکیه، تی‌آر‌تی، نیز می‌گوید در مراسم استقبال از پاپ در کاخ ریاست‌جمهوری در آنکارا، نزدیک به ۹۰۰ تن از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران شرکت می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید موضوع امنیت پاپ فرانسیس از اهمین فوق‌العاده‌ای برای مقام‌های ترکیه‌ای برخوردار است و به نظر نمی‌رسد او از نزدیک به دیدار جمعیت برود.

در آنکارا ۲۷۰۰ مامور پلیس و در استانبول ۷ هزار مامور پلیس مسئول حفظ امنیت خواهند بود.

روز شنبه قرار است پاپ به ایاصوفیه، کلیسای بنا شده در دوره امپراتوری بیزانس که در زمان سلطان محمد دوم به مسجد تبدیل شد، و اکنون موزه است، برود.

XS
SM
MD
LG