لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۶

انتقاد پوتین از تحریم‌های تازه آمریکا؛ «واکنش روسیه بستگی به نسخه نهایی دارد»


پوتین
پوتین

ولادیمیر پوتین، در پی تصویب طرح تازه تحریم‌های روسیه، ایران و کره شمالی در سنای آمریکا، و ارسال آن به دونالد ترامپ برای امضا، ضمن انتقاد از تحریم‌ها و فضای «روسیه‌هراسی» در آمریکا، گفته دولت او برای واکنش نشان دادن، منتظر رویت نسخه نهایی طرح است.

رئیس‌جمهوری روسیه، پنجم مرداد ماه در فنلاند گفته است اقدامات ایالات متحده «غیرقابل‌قبول» و «برخلاف قوانین بین‌المللی» است و «صبر و مدارای روسیه نمی‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند».

آقای پوتین می‌گوید روسیه «هنوز نسخه نهایی [طرح تحریم‌ها] را ندیده است، و به همین خاطر هم هنوز به جمع‌بندی نهایی در مورد آن نرسیده‌است».

او در عین حال در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا از از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا «احساس تاسف می‌کند»، گفته «این مسئله‌ای مربوط به مردم آمریکا است».

با این همه رئیس‌جمهوری روسیه از آنچه شکل‌گیری احساسات «روسیه‌هراسی» ناشی از یک مسئله داخلی سیاسی در ایالات متحده‌ نامیده، ابراز تاسف کرده‌است.

به نظر می‌رسد اشاره ولادیمیر پوتین، به اتهام‌های واردشده به کشورش در مورد دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ در آمریکا است؛ آنچه در الحاق روسیه به طرح اولیه تحریم‌ها علیه ایران، در کنگره، موثر بود. در طرح مورد توافق سناتورها، موضوع دخالت‌ها نیز در وضع و اجرای پاره‌ای از تحریم‌ها لحاظ شده‌است.

مسکو بارها دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده‌است. با این همه در حال حاضر کمیته‌هایی در کنگره، پلیس فدرال آمریکا و مستشاری ویژه در حال بررسی اتهام‌های مربوطه و نیز مسائل مطرح‌شده در مورد «روابط» شماری از از اعضای ارشد ستاد ترامپ، با مقام‌های روس هستند.

دونالد ترامپ، اتهام‌های واردشده به اعضای ستاد انتخاباتی خود را رد کرده، بسیاری از گزارش‌ها و خبرها در این مورد را «اخبار جعلی» نامیده و می‌گوید هدف از انتشار آن‌ها «انتقام‌گیری» سیاسی است.

اعضای حزب دمکرات آمریکا اصرار داشتند که طرح تحریم‌های ایران، باید دربرگیرنده تحریم‌های مربوط به روسیه نیز باشد و این دو به موازات یکدیگر پیش بروند.

در حال حاضر طرح تصویب‌شده در مجلس نمایندگان و سنا، برای امضا به دفتر ریاست‌جمهوری ایالات متحده فرستاده شده‌است.

روز چهارشنبه، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، گفته بود از نظر دولت این احتمال وجود دارد که در طرح تحریم‌ها تغییراتی داده شود. او در عین حال افزوده بود رئیس‌جمهوری و دولت از تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و کره شمالی حمایت می‌کنند.

شماری از مقام‌های ایرانی نیز پیشتر به طرح تازه واکنش نشان داده بودند. از جمله رئیس‌جمهوری ایران که گفته بود دولتش «واکنش» نشان خواهد داد و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، که گفته تحریم های تازه آمریکا «حادثه خیلی سهمگینی نیست، تخلف شده اما تاثیر شایان ذکری در کشور نمی‌گذارد».

اما گذشته از روسیه و ایران، اتحادیه اروپا نیز واکنش نشان داده و گفته طی «روزهای آینده» به این طرح پاسخ خواهد داد. این تحریم‌ها ممکن است در صادرات نفت و گاز روسیه به اتحادیه اروپا اخلال ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG