لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۰

سنای آمریکا هم تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه را تصویب کرد


مجلس سنای آمریکا هم روز پنجشنبه پنجم مردادماه طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را با رای قاطع تصویب کرد.

به گزارش رویترز، مجلس سنا با ۹۸ رای موافق در مقابل دو رای مخالف طرح مجلس نمایندگان در خصوص تحریم‌های تازه علیه سه کشور ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب کرد.

مجلس نمایندگان روز سه شنبه با ۴۱۹ رای موافق در مقابل سه رای مخالف این طرح تحریمی را تصویب کرده بود.

این طرح نسخه تازه ای از طرح سنای آمریکا است که در ۲۵ خردادماه با ۹۸ رای موافق و دو رای مخالف تصویب شد.

طرحی قبلی سنا که به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» موسوم بود، ایران را به دلیل توسعه موشک‌های بالیستیک ، حمایت از تروریسم و گروه‌های شبه‌نظامی و نقض حقوق بشر در کشور مورد تحریم قرار می داد.

طرح تازه مصوب مجلس نمایندگان و سنا تحریم هایی علیه روسیه به دلیل الحاق کریمه به خاک خود، حمایت از بشار اسد در جنگ سوریه و همچنین«مداخله» احتمالی این کشور در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا اعمال می کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این طرح تحریمی افراد،‌ ناقضان حقوق بشر، شرکت های صادر کننده تسلیحاتی و بخش انرژی روسیه را هدف قرار می دهد.

این طرح همچنین تحریم ها علیه کره شمالی را به دلیل تداوم آزمایش های موشکی و هسته ای تشدید می کند.

این طرح اکنون برای قانونی شدن به کاخ سفید فرستاده می شود و با امضای رییس جمهوری به قانون تبدیل خواهد شد. در صورتی که رییس جمهوری آمریکا این طرح را وتو کند، این طرح به کنگره بازگردانده می شود.

در صورت وتوی طرح توسط رییس جمهور ی آمریکا، دو سوم در مجلس نمایندگان و در مجلس سنا می بایست به این طرح رای دهند تا وتوی رئیس‌جمهور باطل و این طرح به قانون تبدیل شود.

در حالی این تحریم ها در سنای آمریکا نیز با اتفاق آرا تصویب شد که طی روزهای اخیر مقامات جمهوری اسلامی ایران،تهدید کردند که به این تحریم ها پاسخ خواهند داد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز گذشته در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: «اگر دشمن بخشی از عهد را زیر پا گذاشت ما هم بخشی را زیر پا می‌گذاریم»، و تهدید کرد که جمهوری اسلامی «مطمئناً» در برابر تحریم‌ها «عمل متقابل» انجام خواهد داد.

این در حالی است که علی لاریجانی، رییس مجلس ایران روز چهارشنبه گفته بود: تحریم های تازه آمریکا « حادثه خیلی سهمگینی نیست، تخلف شده اما تاثیر شایان ذکری در کشور نمی‌گذارد. »

علی لاریجانی اضافه کرده بود:«مصوبه آمریکایی‌ها در برگیرنده مجموعه‌ای از مطالب است که شاید قسمت اعظم تحریم‌هایی است که در گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز وجود دارد منتها در گذشته براساس فرمان رئیس جمهور آمریکا بوده اما در حال حاضر قانونی شده است.»

رییس مجلس ایران می گوید، «مصوبه آمریکایی ها مقدار زیادی جنبه تبلیغاتی دارد.»

با این حال، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با ابراز نگرانی از طرح تحریم های تازه، اعلام کرده طی «روزهای آینده» به مصوبه مجلس نمایندگان پاسخ خواهد داد. این تحریم‌ها ممکن است در صادرات نفت و گاز روسیه به اتحادیه اروپا اخلال ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG