لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

نگرانی اتحادیه اروپا از تشدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه


اتحادیه اروپا روز چهارشنبه چهارم مرداد تهدید کرد که «ظرف چند روز» به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا در مورد تحریم‌های روسیه پاسخ خواهد داد. این تحریم‌ها ممکن است در صادرات نفت و گاز روسیه به اتحادیه اروپا اخلال ایجاد کند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ژان کلود یونکر، رئیس کمیته اروپا، در بیانیه‌ای گفته است: «مصوبه آمریکا ممکن است تبعات ناخواسته و یک‌جانبه‌ای به دنبال داشته باشد که به منافع امنیت انرژی اتحادیه اروپا اثر بگذارد».

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تصریح کرد: «از همین رو کمیسیون امروز به این نتیجه رسید که اگر نگرانی‌های ما به اندازه کافی لحاظ نشود، آماده‌ایم که که به نحو مقتضی در عرض چند روز پاسخ بدهیم».

ژان کلود یونکر در نشست گروه ۲۰ نیز به آمریکا هشدار داده بود که این اتحادیه در صورت اعمال محدودیت در مورد فولاد از سوی آمریکا، «بی‌درنگ و به نحو مقتضی» پاسخ خواهد داد.

واشینگتن تهدید کرده که با اجرای یک قانون مربوط به دوران جنگ سرد واردات فولاد را به دلیل ملاحظات امنیت ملی محدود کند، اقدامی که چین و شرکای اروپایی از آن ضربه خواهند خورد.

بسته تحریم‌های ایران، کره‌شمالی و روسیه روز سه‌شنبه با اکثریت آراء در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید. این مصوبه باید به تایید سنا نیز برسد.

این مصوبه در واکنش به «دخالت» مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه طراحی شده است.

نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا در بسته تحریمی خود فقط لوله‌های نفت‌ و گازی که منشا آن روسیه است را مشمول تحریم‌ کرده‌اند و خطوط کشورهای دیگر که از روسیه می‌گذرند، جزء تحریم‌ها نخواهند بود.

با این حال بروکسل نگران است در نهایت این تحریم‌ها دامن‌گیر آن دسته از شرکت‌هایی اروپایی شود که در بخش انرژی روسیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

ژان کلود یونکر در ادامه گفت در حالی که این مصوبه شماری از نگرانی‌های اتحادیه اروپا را مورد توجه قرار داده است اما هر شرکتی که در توسعه، نگهداری، نوسازی و تعمیر خطوط انتقال انرژی مشارکت کند، همچنان مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شود.

به گفته رئیس کمیسون اتحادیه اروپا، این تحریم‌ها می‌تواند ساختارهای زیربنایی خطوط انتقال انرژی به اروپا و اوکراین را تحت تاثیر قرار دهد.

اتحادیه اروپا همچنین نگران است که این قانون، طرح انتقال گاز از کشورهای بالتیک را با مشکل مواجه کند.

اتحادیه اروپا واشینگتن را متهم می‌کند که با این اقدام یک‌جانبه علیه روسیه، همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا در مقابله با مسکو را خدشه‌دار کرده است.

پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا در مارس ۲۰۱۴ تحریم‌هایی علیه مسکو وضع کردند.

اتحادیه اروپا همچنین پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی در شرق اوکراین در ژوییه ۲۰۱۴ تحریم‌های بیشتری علیه روسیه وضع کرد. روسیه شلیک موشک از سوی شبه‌نظامیان جدایی‌طلب طرفدار مسکو را رد کرده و دولت اوکراین را مسئول این حادثه خوانده است. اوکراین و اتحادیه اروپا جدایی‌طلبان را عامل سرنگونی این هواپیما می‌دانند.

XS
SM
MD
LG