لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

نیروهای ویژه ارتش آمریکا «داخل شهر رقه» مشغول فعالیت هستند


در این تصویر دو تن از نیروهای ویژه عملیاتی آمریکا در مرکز فرماندهی ی‌پ‌گ نزدیک مالکیه دیده می‌شوند؛ آوریل ۲۰۱۷
در این تصویر دو تن از نیروهای ویژه عملیاتی آمریکا در مرکز فرماندهی ی‌پ‌گ نزدیک مالکیه دیده می‌شوند؛ آوریل ۲۰۱۷

یک سخنگوی ارتش آمریکا می‌گوید نیروهای ویژه آن کشور در سوریه، «داخل شهر رقه»، مشغول «ارائه مشاوره و کمک» به شبه‌نظامیان پشتیبانی‌شده از طرف ائتلاف هستند. از طرف دیگر، بنا بر گزارش‌ها، در هفته گذشته دو آمریکایی نیز در صف «ی‌پ‌گ» کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه ۲۱ تیر ماه به نقل از سرهنگ ریان دیلن، می‌گوید نیروهای نظامی ایالات متحده، که بسیاری از آن‌ها اعضای عملیات ویژه ارتش هستند، در نبردها به‌صورت مستقیم حضور ندارند؛ اما، در مقایسه با مستشاران ایالات متحده در جریان عملیات موصل -در عراق- به مراتب نزدیک‌تر به جبهه نبرد هستند. آن‌ها تعیین محل حملات هوایی، نظارت بر این حملات و یا همکاری با شبه‌نظامیان مورد حمایت ائتلاف را برعهده دارند.

سرهنگ دیلن می‌گوید شمار سربازان آمریکایی «صدها نفر نیست» و آن‌ها از نزدیک با «نیروهای دمکراتیک سوریه» همکاری می‌کنند.

«نیروهای دمکراتیک سوریه» که هسته اصلی آن‌را «ی‌پ‌گ»، شبه‌نظامیان کـرد، تشکیل می‌دهند، نیروی زمینی مورد حمایت ائتلاف، در نبرد برای آزادسازی رقه از کنترل داعش است.

«ن‌.د.س» چندی پیش موفق شد شکافی در دیوار حائل مرکز رقه ایجاد کند. در آن زمان ستاد فرماندهی آمریکا در خاورمیانه گفته بود این رخنه به ائتلاف و نیروهای مورد حمایت آن کمک می‌کند «مین‌های کارگذاشته‌شده‌ی داعش را دور زده و از جهت دلخواه خود وارد شهر قدیم رقه شوند».

سرهنگ دیلن گفته است طی یکی دو هفته گذشته، داعش به‌شکل فزاینده‌ای به استفاده از پهپادهای غیرنظامی مملو از مواد منفجره روی آورده؛ راهکاری که این گروه در جریان دفاع از خود در موصل نیز در پیش گرفته بود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید ارتش آمریکا در مورد شمار دقیق نیروهایش در سوریه، از فاش‌گویی خودداری می‌کند، اما برآورد می‌شود ۵۰۰ نیروهای عملیات ویژه مشغول آموزش و کمک به «ن.‌د.س» هستند.

همزمان با این گزارش، رسانه‌های ایالات متحده و شبکه‌های اجتماعی «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) از کشته شدن دو شهروند آمریکایی در صف شبه‌نظامیان کـرد خبر داده‌اند.

یکی از کشته‌شدگان، نیکلاس آلن واردن، ۲۹ ساله، عنوان شده‌است. روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از پدر آقای واردن، می‌گوید او پیش‌تر در لژیون خارجی فرانسه نیز حضور داشته و علیه بوکو حرام در چاد جنگیده بود.

شهروند آمریکایی دوم نیز رابرت گرات، ۲۸ ساله، است که به گفته واشینگتن‌پست یک پزشک داوطلب و از اعضای پیشین جنبش موسوم به «اشغال وال‌استریت» بود.

آقای واردن و آقای گرات، هفته گذشته و در جریان نبردهای ی‌پ‌گ علیه داعش در رقه، جان خود را از دست داده‌اند. بنا بر گزارش‌ها لوک راتر، یک شهروند بریتانیایی نیز در جریان نبردهای اخیر کشته شده‌است.

رقه، پایگاه اصلی حضور گروه موسوم به حکومت اسلامی، مانند موصل در عراق، در جریان پیشروی‌های این گروه در سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ به تصرف شبه‌نظامیان افراطی درآمد. سقوط رقه به زمستان ۲۰۱۳ باز می‌گردد زمانی که گروه‌های اسلام‌گرا مانند جبهه‌النصره و شاخه‌های «ارتش آزاد» شهر را تصرف کردند. در تابستان همان سال، داعش حملات گسترده به «ارتش آزاد» را آغاز کرد. در آغاز سال ۲۰۱۴، رقه به کنترل کامل «حکومت اسلامی» درآمد.

XS
SM
MD
LG