لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

واکنش فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا به گفته‌های فرمانده آمریکایی در مورد «توافق» دریایی


غلامعلی رشید، سرلشکر سپاه پاسداران ایران و فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، در واکنش به گفته‌های مقام بلندپایه نیروی دریایی ایالات متحده، در مورد لزوم توافق دو کشور بر سر قواعد و اصولی مشترک دریایی، گفته پرسنل نظامی ایران «هرگز دچار خطا نمی‌شوند».

پیش از این مقام ارشد نیروهای مسلح ایران، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران، نیز پیشنهاد مقام نیروی دریایی ایالات متحده را رد کرده بود.

افزایش رویارویی قایق‌ها و شناورهای سپاه پاسداران در خلیج فارس با کشتی‌های جنگی و گشتی‌های ایالات متحده، سبب شده تا مقام‌های سیاسی و نظامی آمریکا در مورد این موضوع یا بروز «خطای محاسباتی» ابراز نگرانی کنند.

این نگرانی‌ها البته تازگی ندارد و پیش از این دریاسالار مایک مولن نیز در یک سخنرانی در مورد نبود مناسبات میان ایران و آمریکا و مشکلات ناشی از آن ابراز نگرانی کرده بود.

در ۲۲ شهریور ماه، جان ریچاردسون، فرمانده عملیات‌های دریایی ایالات متحده، در یک سخنرانی بار دیگر پیشنهاد نوعی خط ارتباطی میان جمهوری اسلامی و آمریکا و رعایت «قواعد رفتاری» مشترک در دریا را مطرح کرد.

آقای رشید در جریان سخنرانی در رژه نیروهای مسلح ایران در سواحل خلیج فارس، بدون اشاره به نام فرمانده آمریکایی، گفته «شنیدم یک فرمانده متجاوز آمریکایی این روزها حرف بی‌ربطی زده است و گفته که دو کشور باید برای اجتناب از خطاهای محاسباتی خطرناک بر سر برخی قواعد رفتاری به توافق برسند». او سپس خطاب به نیروهای ارتش آمریکا افزوده است «شما گرفتار خطاهای مکرر محاسباتی خطرناک هستید. شما خطاکار هستید چون متجاوزید».

او پرسنل نظامی آمریکایی را متهم کرده است که «خطاکار» و «نابلد» هستند و در بخشی دیگری از سخنان خود گفته پرسنل نظامی ایران «هرگز دچار خطا نمی‌شوند».

ایالات متحده بارها از ایران انتقاد کرده و گفته عمده رویارویی‌های دریایی میان شناورهای این کشور و کشتی‌های آمریکایی، «نا ایمن» و/یا «غیر حرفه‌ای» است.

یک مقام دفاعی آمریکا به تازگی گفته‌ رویارویی‌ها و برخوردهای دریایی نیروهای ایرانی با کشتی‌های جنگی ایالات متحده در سال جاری میلادی، دو برابر بیشتر از سال گذشته شده‌است.

غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاهی که مسئولیت هماهنگی نیروهای مسلح ایران را برعهده دارد، در بخش‌های دیگری از سخنرانی روز چهارشنبه خود به انتقاد از حضور ارتش آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان پرداخته و گفته است این آب‌ها «متعلق» به ایران است؛ سخنانی مشابه با گفته‌های برخی دیگر مقام‌های ارشد ایران مانند رهبر جمهوری اسلامی.

ایالات متحده که هم‌پیمان عمده‌ی کشورهای هم‌جوار ایران در سواحل جنوبی این کشور است، می‌گوید برای تضمین امنیت آب‌های آزاد و نیز جریان آزاد نفت و کالا و جلوگیری از اخلال در آن است که در منطقه حضور دارد. کشتی‌های جنگی ایرانی نیز در آب‌های آزاد حضور دارند.

XS
SM
MD
LG