لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

مناظره جمهوری‌خواهان بدون ترامپ برگزار شد


از راست: کیسیک، بوش، روبیو، کروز، کارسون، کریستی و پال
از راست: کیسیک، بوش، روبیو، کروز، کارسون، کریستی و پال

نامزدهای حزب جمهوری‌خواه آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ در مناظره‌ای که شبکه «فاکس» و شرکت «گوگل» برپا کردند، در مورد موضوعاتی مانند تروریسم، مسئله مهاجران یا ایران گفت‌وگو کردند. دونالد ترامپ، نامزد جنجالی، در این مناظره شرکت نکرد.

سناتور ران پال، کریس کریستی فرماندار نیوجرزی، دکتر بن کارسون، سناتور ایالت تکزاس تد کروز، سناتور مارکو روبیو، فرماندار پیشین فلوریدا جب بوش، و جان کیسیک فرماندار اوهایو در مناظره هشتم بهمن ماه شرکت کردند.

غیبت ترامپ

دونالد ترامپ می‌گوید شبکه فاکس تنها تا چند دقیقه پیش از آغاز مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه تلاش کرده او را به حضور در آن تشویق کند. به گزارش خبرگزاری آلمان ترامپ می‌گوید «آنها عاشق حضور من در مناظره‌اند». او افزوده‌است که در هر صورت حاضر نشده به فاکس برود.

شبکه فاکس بیانیه‌ای منتشر کرده و می‌گوید میلیاردر آمریکایی خواستار پرداخت ۵ میلیون دلار به عنوان هدیه، در عوض حضورش در مناظره شده است.

ترامپ در همان ساعتی که مناظره جمهوری‌خواهان برگزار شده، گردهمایی خودش را برپا کرد.

نامزدهای حاضر در مناظره در بخشی از سخنان خود به غیبت ترامپ اشاره کرده و در مورد آن شوخی کرده‌اند. از جمله جب بوش که گفته است «من یه‌جورایی دلم برای ترامپ تنگ شده. اون واسه من مثل تدی خرسه می‌موند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ بدون حضور در مناظره فاکس هم موفق شده است توجهات را به خودش جلب کند. شبکه‌های سی‌ان‌ان و ام‌اس‌ان‌بی‌سی به طور گسترده‌ای به پخش گردهمایی همزمان او با گروهی از کهنه‌سربازها اقدام کردند.

روبیو: توافق اتمی را لغو می‌کنم

بخشی از مناظره فاکس-گوگل به موضوع توافق اتمی ایران اختصاص داشت. مجری از شرکت‌کنندگان در مورد اقدامات آن‌ها در مورد توافق اتمی، در صورت کسب مقام ریاست‌جمهوری پرسید.

مارکو روبیو تهدید کرده است که توافق را لغو خواهد کرد و دیگر کشورها هم می‌توانند بین تجارت با آمریکا یا ایران یکی را انتخاب کنند.

به گفته این سناتور جمهوری‌خواه «رهبر [جمهوری اسلامی] یک شیعه رادیکال است که نگاهی آخرالزمانی به آینده دارد».

روزنامه هافینگتن‌پست می‌گوید جان کیسیک، دیگر نامزد جمهوری‌خواه، موضوع ملایم‌تری گرفته و می‌گوید منتظر می‌ماند تا ببیند ایران چه خواهد کرد.

به گفته هافینگتن‌پست، در حقیقت هر کسی که به مقام ریاست‌جمهوری برسد، در صورت تمایل به لغو توافق اتمی، کار سختی در پیش خواهد داشت، چرا که چنین چیزی عملا به معنی مخاطره در رابطه با متحدان غربی، کشورهایی مانند بریتانیا و فرانسه است. به گفته این روزنامه اگر ایران به تعهدات خود همانطور که تا الان عمل کرده، عمل کند، درک هر رئیس‌جمهور مسئولیت‌پذیری، که بخواهد توافق را از درجه اعتبار ساقط کند، کار مشکلی خواهد بود.

روبیو-کروز

شبکه خبری فاکس می‌گوید حضور نداشتن ترامپ در این مناظره باعث شد تا تد کروز و مارکو روبیو، دو چهره دیگر پرطرفدار در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه، در مورد مسئله مهاجران و دیگر موضوعات به بحث و جدل بپردازند.

روبیو، کروز را متهم کرده که خود را به دروغ «محافظه‌کارترین» نامزد جمهوری‌خواهان معرفی می‌کند و موضعش را در مورد مسئله مهاجرت عوض کرده است. کروز هم در پاسخ گفته، این روبیو است که گفته بود با «عفو» مهاجران غیرقانونی مقابله می‌کند و بعد به خاطر «مصلحت‌های سیاسی» حرفش را عوض کرد.

این دو نامزد جمهوری‌خواه در مورد اینکه کدام‌یک شدت عمل بیشتری در نبرد با تروریسم خواهد داشت نیز بحث کرده‌اند.

مارکو روبیو با اشاره به نبرد علیه گروه‌های افراطی اسلام‌گرا می‌گوید «ما هر جا که آنها باشند، سراغشان می‌رویم و اگر زنده بگیریمشان، به گوانتانامو خواهند رفت».

تد کروز گفته است او «به کلی به داعش را نابود می‌کند».

مجری برنامه در مورد پرسش‌های مربوط به گروه‌های افراطی اسلام‌گرا به مقدار افزایش جست‌وجوی این موضوع در جست‌وجوگرهای اینترنتی اشاره کرده و گفته است از سال ۲۰۰۸ میلادی جست‌وجوی موضوعات مربوط به تروریسم در گوگل ۴۰۰ برابر افزایش پیدا کرده است. گروه موسوم به «حکومت اسلامی» بیشترین کلیدواژه‌ای بوده که با فاصله‌ای زیاد از دیگر موضوعات مربوط به سیاست خارجی، توجه کاربران را به خود جلب کرده‌است.

نظرسنجی‌ها

به گزارش فاکس، نظرسنجی‌ها در ایالت آیووا، نشان می‌دهد که رقابت اصلی برای انتخاب نهایی بین ترامپ و کروز در جریان است؛ در حالی‌که مارکو روبیو نیز در جایگاه سوم قرار گرفته است.

انتخابات درون‌حزبی برای گزینش نامزد نهایی، نخست در آیووا برگزار شده و سپس رای‌گیری در نیوهمپشایر برگزار می‌شود. در این ایالت دوم هم فعلا ترامپ در صدر است ولی چند نامزد دیگر در رقابتی نزدیک قرار دارند.

XS
SM
MD
LG