لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

سخنگوی کرملین: رویکرد پوتین و ترامپ در سیاست خارجی بسیار به هم نزدیک است‎


دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روسیه، در سخنانی در نیویورک گفته است رویکرد ولادیمر پوتین و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده، «به‌طرز شگفت‌انگیزی به یکدیگر نزدیک» است. او ابراز امیدواری کرده روابط روسیه و آمریکا «بهبود پیدا کند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، پسکوف، ۲۰ آبان گفته است از نظر او ایده‌های دو طرف در سیاست خارجی شباهت‌های زیادی دارد و این می‌تواند «بنای مستحکمی» برای «آغاز گفت‌وگوهایی معنادار» بین مسکو و واشینگتن باشد.

به گفته سخنگوی کرملین «هر دو (پوتین و ترامپ) منافع ملی کشور خود را در اولویت قرار می‌دهند، ولی آماده‌اند روابط خود با دیگر کشورها را توسعه دهند؛ بر این اساس که کشورهای دیگر تا چه اندازه آمادگی چنین کاری را دارند».

او البته افزوده است «بهبود» روابط واشینگتن و مسکو، البته موانع و مشکلاتی هم دارد و «تنها سخن گفتن از این موضوع که فضای احترام متقابل وجود دارد، کافی نیست، به‌خصوص پس از سال‌ها آسیب جدی که به روابط دو طرف وارد شده‌است».

پسکوف در گفت‌وگویی مجزا با خبرگزاری روسی «تاس» گفته پوتین آماده است برای بهبود روابط انعظاف‌پذیر باشد، ولی البته این انعطاف‌پذیری بی‌حدواندازه نیست و او مایل است شاهد واکنش متقابل طرف دیگر نیز باشد.

ایالات متحده طی رهبری باراک اوباما، که دوره ریاست‌جمهوری‌اش در آغاز سال آینده میلادی به پایان می‌رسد، روابط پرفراز و نشیبی با مسکو پیدا کرده‌است؛ در مواردی مانند بحران اوکراین و شبه‌جزیره کریمه، جنگ داخلی سوریه یا گسترش حضور ناتو در مرزهای غربی روسیه، ایالات متحده و فدراسیون روسیه، تنش‌‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. از سوی دیگر همکاری‌های دو طرف به توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی انجامید که مسکو و واشینگتن آن را «تاریخی» توصیف کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در زمان کارزار انتخاباتی‌اش، پوتین و نحوه کشورداری او را ستود و گفت او رهبری بهتر از اوباما یا هیلاری کلینتون، رقیب دمکراتش است. او حتی این احتمال را مطرح کرده که در نبرد علیه «حکومت اسلامی» در کشوری مانند سوریه، دو طرف می‌توانند همکاری نزدیکی داشته باشند. از سوی دیگر اما، ترامپ ایران را به انجام «حملات تروریستی» در پنج قاره متهم کرده و نیز وعده داده‌است که توافق اتمی با ایران را کنار بگذارد.

ایران و روسیه، تقریبا در عمده مسائل سیاسی مربوط به غرب آسیا، رویکردی شبیه یکدیگر دارند. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شخصا، ولادیمیر پوتین را «شخصیتی برجسته» با «موضع‌گیری‌های مبتکرانه» خوانده و از سیاست‌های منطقه‌ای روسیه ستایش کرده‌است.

ترامپ، ۴۵مین رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواهد بود که از ژانویه پیش رو هدایت دولت را در دست خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG