لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

انتقاد رئیس قوه قضائیه از اعتراضات بین‌المللی به اعدام ۲۰ زندانی


صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، به انتقادهای بین‌المللی به اعدام ۲۰ زندانی در ایران، به شدت اعتراض کرده و آن‌ها را «عجیب» توصیف کرده‌است.

طی روزهای گذشته مقام‌های ایرانی، به انتقادهای بین‌المللی به اعدام‌ها، اعتراض کرده‌اند.

مقام‌های قضائی ایران ۱۲ مرداد ماه، از اعدام ۲۰ نفر از اعضای گروهی به نام «توحید و جهاد» به اتهام انجام «اقدامات تروریستی»، خبر دادند.

اندکی پس از اعلام این خبر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت «اتهام‌های کلی و مبهم و محرومیت این متهمان از دادرسی عادلانه، و محرومیت از داشتن محاکمه‌ای عادلانه» سبب شده که «بی‌عدالتی بزرگ در این پرونده‌ها» انجام شود.

پس از آن وزارت خارجه ایران و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه از این گفته‌ها انتقاد کردند.

رئیس قوه قضائیه نیز مانند برادر خود در ستاد حقوق بشر این قوه، گفته اعدام این افراد ربطی به شیعه و سنی بودن آن‌ها ندارد.

بنا بر گزارش‌ها عمده کسانی که اعدام‌ شده‌اند کُرد و سنی‌مذهب بودند.

رئیس قوه قضائیه ۱۸ مرداد ماه در جلسه مسئولان قضائی ایران، گفته است اعتراض‌ها به این موضوع «ادامه رفتارهای دوگانه و متناقض غرب در مقابله با تروریسم» است و تاکید کرده اعدام این افراد «قانونی و شرعی» بوده‌است.

آقای لاریجانی در سخنان روز دوشنبه خود چندین بار تاکید کرده این افراد «تروریست» بودند. این گفته‌ها در حالی‌ست که سازمان ملل می‌گوید در روند قضائی این افراد شفافیتی وجود نداشته و از بسیاری از آنها با توسل به زور اعتراف گرفته شده‌است. خانواده برخی از آن‌ها بر بی‌گناه بودن بستگان خود تاکید کرده و وکیل یکی از اعدام‌شدگان نیز گفته موکلش هیچ اقدام مسلحانه‌ای نکرده بود.

اعدام‌های اخیر در خود ایران نیز واکنش‌هایی را همراه داشته است؛ مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از جمله منتقدان است که با اشاره به شرایط «حساس» منطقه این اقدام را «به‌دور از دوراندیشی و سعه‌صدر» توصیف کرده‌است.

کانون مدافعان حقوق بشر ایران به ریاست شیرین عبادی و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر نیز این اعدام‌ها را محکوم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG