لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۴

ملک سلمان انتقادها از نحوه برگزاری حج را «غیرمسئولانه» خواند‎


ملک سلمان می‌گوید انتقادها، اهداف سیاسی دارند
ملک سلمان می‌گوید انتقادها، اهداف سیاسی دارند

ملک‌ سلمان، پادشاه عربستان سعودی، بدون اشاره مستقیم به نام کشوری، انتقادها در مورد نحوه مدیریت برگزاری مراسم حج را «غیرمسئولانه» و «با اهداف سیاسی» خوانده و گفته است، این اظهارات تاثیری بر رویکرد این کشور در برگزاری مراسم سالانه نخواهد داشت.

این نخستین واکنش پادشاه عربستان سعودی‌ به انتقادات از حادثه در بخشی از مراسم حج امسال در منا است، که صدها کشته برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دست‌کم ۱۴۸۰ نفر در این حادثه کشته شده‌اند که ۴۶۴ نفر از آنها ایرانی هستند.

مقام‌های ایرانی از زمان وقوع این حادثه تاکنون به شدت از رویکرد دولت عربستان درقبال سانحه مرگبار «منا» انتقاد کرده‌اند.

آنها از لزوم تغییرات در نحوه و مدیریت برگزاری مراسم حج سخن گفته‌اند و حتی تهدید به تلافی نیز کرده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز ریاض را به بی‌مسئولیتی در قبال این حادثه متهم کرد و هشدار داد که اگر ایران عکس‌العملی نشان دهد، این عکس‌العمل خشن و سخت خواهد بود.​

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ملک سلمان، ۲۰ مهر ماه، گفته است «نظرات غیرمسئولانه‌ای که هدف آنها پیشبرد منافع سیاسی‌ در قبال این حادثه و ایجاد تفرقه در جهان اسلام است، تاثیری بر نقش، مسئولیت و وظیفه بزرگی که عربستان سعودی در ارائه خدمات به زائران دارد، نمی‌گذارد».

در عین حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، بامداد ۲۱ مهر ماه اعلام کرد که پیکر ۸۷ قربانی دیگر این حادثه وارد ایران شده است.

به این ترتیب تا کنون پیگر ۳۹۹ تن از جان‌باختگان وارد ایران شده است.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، به ایرنا گفته است «به دلیل مرور زمان و شرایط نگه‌داری اجساد در سردخانه‌ها، فیزیک پیکرها به طور کامل تغییر یافته و کار جست‌وجوی میدانی ما را با مشکل روبه‌رو کرده است.»

به گفته وی، تغییر چهره قربانیان حادثه منا سبب شده است تا مراحل تطبیق آنها با تصاویر گذرنامه‌ای و دریافت مجوز انتقال به درازا بکشد.

آقای اوحدی در عین حال افزوده است که وضعیت ۶۵ زائر دیگر که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند، هنوز نامشخص است.

علاوه بر ایران، شهروندان دیگر کشورها نیز در میان کشته‌شدگان حضور دارند. از جمله مصر با ۱۸۱ قربانی و ۵۳ مفقود، از دیگر کشورهایی‌ است که شمار زیادی از شهروندان خود را در یکی از بدترین سوانح مربوط به مراسم حج، از دست داده است.

تنها یک روز پیش از واکنش پادشاه عربستان سعودی به انتقادها، ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی که برادرش فرماندار مکه است، به آسوشیتدپرس گفته بود ریاض اهمیتی به خواسته‌های تهران برای تقسیم امور مدیریتی و امنیتی حج نمی‌دهد.

ترکی الفیصل گفته است این موضوع برای عربستان به مثابه «تمامیت ارضی» و «امتیازی» است که از آن برخوردار است.

برخی از مقام های ایران، از جمله صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران، گفته‌اند عربستان «لیاقت مدیریت» حج را ندارد، و برگزاری آن باید به دست کشورهای اسلامی انجام شود.

کشته شدن صد‌ها زائر از ملیت‌های مختلف زیر دست‌ و پا در دوم مهرماه ، یکی ازمرگبارترین حوادث طی دهه‌های گذشته در جریان برگزاری مراسم حج بوده است.

XS
SM
MD
LG