لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۶

محمود علوی: وزارت اطلاعات مسئول بررسی حادثه منا شده است


مراسم استقبال از کشته‌شدگان ایرانی حادثه منا در تهران
مراسم استقبال از کشته‌شدگان ایرانی حادثه منا در تهران

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران می‌گوید که مسوولیت بررسی حادثه کشته شدن صدها ایرانی در مراسم حج امسال در منا، به عهده این وزارتخانه گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای علوی روز دوشنبه ۱۳ مهر در مراسم تشییع جنازه شماری از زائران کشته شده در منا که در حرم شاهچراغ شیراز برگزار شد، گفت که «وزارت اطلاعات مکلف شده است عمد یا غیر عمد بودن این حادثه را بررسی و مستندات آن را جمع آوری کند».

در پی کشته، مجروح و مفقود شدن صدها زائر ایرانی در مراسم «سنگسار شیطان» (رمی جمرات) در عربستان در روز عید قربان، مقام‌های دولت حسن روحانی اعلام کردند که شورای عالی امنیت ملی با تشکیل جلسه، این حادثه و پیامدهای آن را بررسی کرده و همچنین به دستور حسن روحانی، ستاد ویژه‌ای برای ترتیب دادن بازگرداندن اجساد و پیگیری وضعیت مجروحان و مفقودین تشکیل شده است.

مقام های جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، حسن روحانی و آیت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران، عربستان سعودی را پس از این حادثه به «بی کفایتی» در برگزاری مراسم حج متهم کرده و خواستار پاسخگویی و «مسئولیت پذیری» عربستان شده‌اند.

آقای خامنه‌ای از عربستان خواسته است که عذرخواهی کند و در عین حال تهدید کرده که در صورت لزوم «پاسخی خشن» به این کشور داده خواهد شد.

اندکی پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز با تکرار تهدیدهای او، گفت که سپاه به حادثه منا «واکنش سریع و خشن نشان خواهند داد و انتقام سخت این جنایت هولناک را از آل سعود خواهد گرفت».

از سوی دیگر، حسن روحانی و صادق لاریجانی، گفته‌اند که این موضوع را در مجامع بین‌المللی پیگیری خواهند کرد و خواهان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با مشارکت همه کشورهای اسلامی شده‌اند.

برخی از مقام های ایران، از جمله رییس قوه قضائیه، با گفتن اینکه عربستان «لیاقت مدیریت» حج را ندارد، خواستار برعهده گرفتن «مدیریت حج» از سوی کشورهای اسلامی شده‌اند.

وزیر اطلاعات ایران هم روز دوشنبه تاکید کرد که مسئولیت پیگیری حقوقی این حادثه از جانب «خانواده‌های داغدار و آسیب‌دیده ایرانی در مجامع بین‌المللی»، به معاون حقوقی ریاست جمهوری سپرده شده و اضافه کرد که «ابعاد بین‌المللی این حادثه» باید حفظ شود و ایران باید با دیگر کشورهای اسلامی این حادثه را پیگیری کنند.

محمود علوی، عربستان را علاوه بر «بی‌کفایتی» به رفتار «سفیهانه» که آن حادثه را به «فاجعه» تبدیل کرد، نیز متهم کرده است.

دولت ایران همچنین وزارت کشور را مسئول بازگرداندن اجساد کشته‌شدگان و برگزاری مراسم تشییع جنازه‌ها در تهران و استان‌های دیگر کرده که در چند روز گذشته با انتقال شماری از اجساد به ایران، این مراسم هم برگزار شده است.

دولت عربستان تعداد کشته‌شدگان در حادثه منا را تاکنون ۷۶۹ نفر و مجروحان را ۹۳۴ نفر اعلام کرده است.

بالاترین شمار زائران کشته شده تاکنون از ایران با ۴۶۵ نفر، مصر ۱۴۶ نفر و اندونزی ۱۰۰ تن اعلام شده‌اند. شماری نیز از کشورهای دیگر اسلامی در آن حادثه جان خود را از دست دادند.

مقام‌های ایران بارها تاکید کرده‌اند که اجساد کشته‌شدگان باید به ایران تحویل داده شود و وضعیت همه مجروحان و ناپدیدشدگان نیز باید دقیقا روشن شود.

از جمله این مفقودشدگان غضنفر رکن آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان است که سرنوشت او بحث‌ها و گمانه‌زنی‌هایی را در رسانه‌های اصولگرای ایران سبب شده است. برخی از این رسانه‌ها احتمال ربودن شدن‌اش در عربستان و «انتقال» او به اسرائیل را مطرح کرده‌اند.

در تازه‌ترین واکنش‌ها به این گمانه زنی‌ها، حسن قشقاوی، معاون کنسولی امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه به خبرگزاری مهر گفته است که این وزارتخانه با جدیت در حال پیگیری روشن شدن وضعیت آقای رکن‌آبادی است، اما با توجه به شواهد و قرائن و مشاهدات شخصی او از نزدیک محل حادثه، چنین چیزی بعید است.

XS
SM
MD
LG