لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

جعفری: سپاه آماده واکنش سریع و خشن برای پاسخگو کردن آل سعود است


محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، روز شنبه ۱۱ مهرماه گفته است، سپاه آماده «واکنش سریع و خشن» برای پاسخگو کردن عربستان سعودی در قبال «حادثه منا» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد علی جعفری در حاشیه جلسه قرارگاه دریایی خاتم الانبیا گفته است: «سپاه همه ظرفیت‌های ممکن برای واکنش سریع و خشن ایران در راستای تحقق اراده» رهبر جمهوری اسلامی، «برای پاسخگو کردن آل سعود به فاجعه هولناک منا و اعادهٔ حقوق زائران قربانی شده در مذبح منا را آماده کرده و در انتظار اجرای دستوریم.»

فرمانده سپاه همچنین گفته است: «سپاه قاطعانه و مقتدرانه در صورت ضرورت برای هر اقدامی، در هر زمان و هر منطقه، برای دفاع از عزت مسلمین و حرمت آنان به ویژه مردم انقلابی ایران در مقابل حکام ظالم و جاهل آل سعود، آماده است و انتقام سخت این جنایت هولناک را از آل سعود خواهد گرفت.»

محمدعلی جعفری تصریح کرده است: «جهان اسلام از خیانت‌ها و جهالت‌های ابولهب‌گونهٔ آل سعود نظیر کشتار مردم یمن، آواره‌سازی مردم عزیز سوریه، سرکوب مردم بحرین، کشتارهای فرقه‌ای در عراق و ایجاد تفرقه‌های قومی و تروریسم پروری در همه جا به ستوه آمده و قریباً در خشم مسلمانان ذوب خواهند شد.»

در جریان بخشی از مناسک حج در «منا» صد‌ها نفر کشته شدند. عربستان سعودی آخرین آمار کشته شدگان حادثه منا را ۷۶۹ تن و زخمی‌ها را ۹۳۴ تن اعلام کرده‌است.

ایران می‌گوید، شمار تلفات بسیار بیشتر از این رقم است. به گزارش رسانه‌های ایران دستکم ۴۶۵ نفر از این کشته‌شدگان زائران ایرانی بودند.

مراسم تشییع زائران کشته شده در منا روز یک‌شنبه در مرکز تهران برگزار شد که با تظاهرات‌هایی علیه عربستان سعودی همراه بود.

بر پایه گزارش‌ها، روز شنبه اجساد ۱۰۴ نفر از این زائران و روز یکشنبه اجساد ۱۱۴ تن دیگر از آنان به ایران منتقل شده است.

حادثه منا و کشته شدن حجاج ایرانی باعث تشدید تنش‌ها بین تهران و ریاض شده است.

مقام‌های ایران، دولت عربستان را به بی‌تدبیری در جریان «حادثه منا» متهم می‌کنند.

در همین زمینه، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه هشتم مهرماه در واکنشی تند به حادثه منا در عربستان، تهدید کرد که اگر قرار باشد ایران عکس‌العملی نشان دهد، این عکس‌العمل خشن و سخت خواهد بود. ‌

علی خامنه‌ای هشدار داده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون از خود خویشتن‌داری نشان داده و رعایت ادب اسلامی و حرمت برادری در دنیای اسلام را کرده است اما این را بدانند که دست ایران، بر‌تر از خیلی‌ها است و امکانات بیشتری هم دارد و اگر بخواهد در مقابل عناصر اذیت کننده و موذی عکس‌العمل نشان دهد، اوضاع آن‌ها خوب نخواهد بود و در هیچ صحنه هماوردی، حریف نخواهند شد.»

پیش از این دولت ایران با نام بردن از عربستان به عنوان «کشور متخاصم» اعلام کرده بود که ایران از این کشور شکایت می‌کند. ریاض اما در نقطه مقابل، تهران را متهم می‌کند که دنبال استفاده سیاسی از «حادثه منا» است.

در همین زمینه، حسن روحانی، ‌ رئیس جمهور ایران روز شنبه در مراسم استقبال از اجساد ۱۰۴ ایرانی که از عربستان به ایران بازگردانده شدند، با اشاره به اینکه «به هیچ عنوان از خون عزیزانمان نخواهیم گذشت» تاکید کرد: «اگر لازم باشد از زبان اقتدار استفاده می‌کنیم.»

XS
SM
MD
LG