لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

«ماموریت: ممکن»؛ هواپیمای خورشیدی دور دنیا سفر کرد


برتراند بر فراز اسپانیا از خودش سلفی می‌گیرد
برتراند بر فراز اسپانیا از خودش سلفی می‌گیرد

سولار ایمپالس ۲، نخستین هواپیمای خورشیدی ساخت بشر است، که موفق شده سفر دور دنیای خود را بدون آنکه به جز نور خورشید از منبع انرژی دیگری استفاده کند، به پایان برساند.

سولار ایمپالس ۲، پنجم مرداد ماه، در ساعت چهار و پنج دقیقه، در امارات متحده عربی فرود آمد و به این شکل، آزمایش یک دستاورد مهم علمی با موفقیت به پایان رسید.

آخرین بخش از سفر این هواپیمای خورشیدی از قاهره انجام شده بود که ۴۸ ساعت طول کشید تا هواپیما به ابوظبی رسید.

بر فراز امارات
بر فراز امارات

سفر سولار ایمپالس از ۱۹ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ آغاز شده بود. این هواپیما ۲۷۶۳ کیلومتر را طی کرده‌است.

نخستین رکورد پر اهمیت این هواپیما در تیر ماه همان سال شکسته شد؛ زمانی که خلبان‌ها مسیری ۱۲۰ ساعته را بر فراز اقیانوس آرام، بدون توقف، بدون نیاز به سوخت‌گیری، با موفقیت طی کردند.

بر فراز مصر
بر فراز مصر

برتران پیکار، یکی از خلبان‌ها، در همان زمان گفته بود «می‌توانید تصور کنید که یک هواپیمای خورشیدی، بدون استفاده از سوخت فسیلی، مسافت بیشتری را از یک هواپیمای معمولی طی کرده است… این پیامی روشن است که انرژی پاک، می‌تواند اهدافی ناممکن را، ممکن کند».

با آغاز تابستان، یکی از طولانی‌ترین بخش‌های سفر این هواپیمای خورشیدی، این بار بر فراز اقیانوس اطلس آغاز شد. پرواز بر فراز اقیانوس اطلس ۹۰ ساعته بود.

طلوع آفتاب در ژاپن
طلوع آفتاب در ژاپن

سولار ایمپالس ۲ از ۱۷ هزار سلول خورشیدی که در بال‌های آن تعبیه شده است نیرو دریافت می‌کند. این هواپیمای خرطومی‌شکل تک‌سرنشین، دو خلبان دارد به نام‌های برتراند پیکارد و آندره بورشبرگ که به نوبت آن را هدایت کرده‌اند.

با وجود اینکه این هواپیما تنها برای یک سرنشین جا دارد، اما بال‌های آن به اندازه بوئینگ ۷۴۷ باز می‌شوند.

بر فراز اسپانیا
بر فراز اسپانیا

در عین حال به خاطر سرعت کم آن و مسیر طولانی پروازها، خلبان‌ها پیش از آغاز این ماموریت بی‌سابقه، دوره‌های مراقبه و هیپنوتیزم گذراندند.

برتراند و آندره، سه سال پیش موفق شده بودند با مدل اولیه این هواپیما، بر فراز ایالات متحده پرواز کنند. اکنون آنها موفق شده‌اند سفری را به پایان برسانند که امید تازه‌ای‌ست برای ادامه تلاش‌هایی که هدف از آنها جایگزینی انرژی‌های پاک به جای سوخت فسیلی‌ست؛ یا به عبارتی ایجاد زمینی پاک‌تر برای باشندگان آن.

XS
SM
MD
LG