لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

دولت و شورشیان سودان جنوبی به گفت‌وگو می‌نشینند


دولت سودان جنوبی و شورشیان آن کشور توافق کرده‌اند تا در آغاز سال جدید میلادی برای پایان دادن به دو هفته خشونت‌های خونبار قومی در آن کشور، در آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی، به گفت‌وگو بنشینند.

میانجی‌گرانی که برای گفت‌وگوهای صلح تلاش می‌کنند، گفته‌اند در آخرین روز سال ۲۰۱۳ میلادی هر دو طرف تصمیم به برقرار آتش‌بس گرفتند.

این در حالی‌ست که بنا بر برخی گزارش‌ها شورشیان وفادار به ریک مچار، معاون بر کنار شده رئیس‌جمهوری آن کشور، توانسته‌اند بر تقریبا تمامی شهر استراتژیک بور تسلط پیدا کنند.

شهری که تا کم‌تر از یک هفته گذشته -بنا بر گزارش سازمان ملل- بخشی از آن در کنترل دولت بود.

درگیری‌های دو هفته گذشته نزدیک به هزار قربانی گرفته و ده‌ها هزار نفر را نیز آواره کرده است که بسیاری از آنها به اردوگاه‌های سازمان ملل پناه برده‌اند.

ششم دی ماه پس از آنکه سران کشورهای شرق آفریقا با سالوا کییر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی گفت‌وگو کردند، از موافقت او با برقراری آتش‌بس خبر داده بودند.

نماینده آمریکا در منطقه نیز در یک هفته گذشته چهار بار با رئیس جمهوری سودان جنوبی ملاقات و با معاون پیشین او نیز که رهبری شورشیان را در دست دارد، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

با این همه سازمان ملل اوضاع را در آن کشور تا روزهای پایانی سال ۲۰۱۳ بحرانی توصیف می‌کرد.

هنوز هم تردیدهایی در مورد نتیجه‌های این گفت‌وگوها بیان می‌شود.

تدروس آدانون، وزیر خارجه اتیوپی، گفته نگران است نبردها در شهر بور به مذاکرات صدمه بزند.

با این‌همه وزیر خارجه اتیوپی، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ابراز امیدواری کرده است که طرف‌ها در آدیس‌آبابا، «یک بار و برای همیشه مشکل میان خود را حل کنند».

رویترز می‌گوید تا روز گذشته هنوز مشخص نبود چه کسی کنترل شهر مهم و استراتژیک بور را در دست دارد. جایی‌که ۲۰۰ هزار نفر از غیرنظامیان از محل سکونت خود گریخته‌اند.

سازمان ملل چندین بار ابراز نگرانی کرده است که اختلاف‌های قبیله‌ای در سودان جنوبی پایه‌های آن کشور را در هم شکند.

ریشه درگیری‌ها در سودان جنوبی به اختلافات قومی باز می‌گردد و جرقه‌ای که به آغاز تازه‌ترین دور آن انجامید، برکناری ریک مچار بود.

سالوا کییر، رئیس‌جمهوری سودان از قبیله دنکا و ریک مچار، معاون او، از قبیله نویر است. دو قبیله‌ای که خشونت‌ها میانشان، کم‌سابقه نیست.

سودان جنوبی، جوان‌ترین کشور قاره آفریقا، در سال ۲۰۱۱ در پی توافقی برای پایان دادن به دهه‌ها جنگ داخلی در سودان تشکیل شد.
XS
SM
MD
LG