لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

با وجود تلاش‌ها برای آتش‌بس «اوضاع در سودان جنوبی بحرانی‌ست»


نخستین گروه از تازه‌ترین نیروهای حافظ صلح ملل متحد روز شش دی ماه در سودان جنوبی مستقر شدند، همزمان سازمان ملل متحد با وجود برخی پیشنهادها و تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس، اوضاع را «بسیار خطرناک» توصیف کرده است.

قرار است شش هزار صلح‌بان جدید در سودان جنوبی مستقر شوند که روز جمعه اولین گروه از آنها -نیروهای پلیس بنگلادشی- از کنگو به آن کشور رفتند.

سران کشورهای شرق آفریقا که پس از دیدار سالوا کییر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی با سران کنیا و اتیوپی، تشکیل جلسه داده بودند، از موافقت آقای کییر با برقراری آتش‌بس خبر دادند.

رهبر شورشیان در پاسخ به این پیشنهاد گفته است باید قبل از هرچیز با دولت مذاکراتی جدی صورت گیرد.

«یو‌ان‌ام‌آی‌اس‌اس»، نماینده اجرایی سازمان ملل در سودان جنوبی، وضعیت را در آن کشور همچنان بحرانی توصیف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نمایندگی ملل متحد می‌‌گوید اکنون ۶۳ هزار شهروند غیرنظامی در پناهگاه‌های آن ساکن شده‌اند. این اردوگاه‌ها در شهرهای جوبا، پایتخت، بور، یکی دیگر از مراکز خشونت‌ها، بانتیو (در مرز کنگو) و ملکال، دیگر شهرهای سودان برپا شده‌اند.

مقام‌های ملل متحد می‌گویند در بانتیو هر آن ممکن است دور تازه‌ای از درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و شورشیان صورت گیرد. آنها در عین حال از تثبیت موقعیت ارتش در بور خبر داده‌اند.

برآوردهای اولیه از کشته شدن دست‌کم هزار نفر طی درگیری‌هایی که از پایان آذرماه در آن کشور رخ داده است، حکایت دارند.

ریشه درگیری‌ها اختلافات قومی‌ست و جرقه‌ای که به آغاز آن منجر شد، برکناری ریک مشار، معاون رئیس‌جمهوری، به دست سالوا کییر، رئیس‌جمهوری آن کشور بود.

رئیس‌جمهوری سودان از قبیله دنکا و معاون او، که اکنون رهبر شورشیان است، از قبیله نویر است.

این دو قبیله پیشتر نیز با یکدیگر درگیری‌هایی خونین داشته‌اند.

سوم دی ماه شورای امنیت سازمان ملل متحد با افزایش صلح‌بانان به دو برابر، یعنی در مجموع ۱۲ هزار نفر، موافقت کرده بود. در همان زمان سازمان ملل از یافته شدن سه گور دست‌جمعی با ده‌ها جنازه در آنها خبر داده بود.

سودان جنوبی، جوان‌ترین کشور قاره آفریقا، در سال ۲۰۱۱ در پی توافقی برای پایان دادن به دهه‌ها جنگ داخلی در سودان تشکیل شد.
XS
SM
MD
LG